Malware i bankomater

Cyberbrottslingar behöver inte längre komma i kontakt med en bankomat för att råna den – de tar sig istället in i bankens nätverk via phishing-mejl.

4 October 2017säkerhet
bankomatWEBB.jpg

Genom att locka fram uppgifter via phishing till bankanställda har hackare lyckats installera malwaret Ripper på bankomater i hela Thailand och tillskansa sig 12 miljoner baht, vilket motsvarar cirka 3 miljoner kronor.

I flera av den här typen av attacker har den infekterande mjukvaran varit självupplösande, det vill säga inget spår kan ledas till brottslingarna, som därmed kan sitta på avstånd och se till att automaterna spottar ut pengar till kumpaner på plats.

Det är Trend Micro som i ett samarbete med Europol har kartlagt och analyserat den här nya sortens attacker mot bankomater.

– Idag är det en svår ekvation för företag att både skydda sig mot de ständigt nya hot som kommer och samtidigt uppdatera sina rutiner för att hela tiden gå i takt med de regulatoriska kraven. Att vi samverkar med en organisation som Europol skapar intressanta synergieffekter i form av både kunskap och resurser som kommer banker och andra organisationer till del i både Sverige och Europa, säger Johan Jarl, it-säkerhetsexpert på Trend Micro i Sverige.

För att komma åt pengarna i en bankomat har hackare tidigare varit tvungen att vara i fysisk kontakt med den, ofta genom att plocka isär exteriören och föra över ett malware med en usb-sticka.

Källa: Trend Micro

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng