Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Köp inuti apparna lockar allt fler

Mobilanvändare lägger mer pengar på att köpa premiumfunktioner i gratisappar än att köpa appar som kostar.

30 maj 2016 mobilitet

samsung

Allt fler väljer att testa apparna och sedan köpa premiumfunktioner än att betala för appar som kostar pengar direkt.

Mobilanvändare lägger hellre mer pengar på köp inuti apparna än på att betala för appar. Det visar en ny studie från Gartner. Användaren lägger i snitt en fjärdedel mer på att betala inuti apparna än på nedladdningskostnader. Det är framför allt yngre användare som föredrar att testa apparnas funktionalitet för att sedan spendera pengar på premiumfunktioner.

Källa: Gartner

Senaste nytt

Kroppskameror strider mot lagen

21 juni 2021

SL:s biljettkontrollanter får inte ha kroppskameror. Det bryter mot dataskyddsförordningen, konstaterar Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, som utfärdar en sanktionsavgift mot SL på 16 miljoner kronor.

Facebooks nya AI modererar i grupper

21 juni 2021

En ny AI ska hjälpa ägare till Facebookgrupper att moderera innehållet. Det ska ske genom att moderatorerna får notiser om det dyker upp opassande kommentarer. Samtidigt introduceras en ny vy, som ska ge bättre kontroll för moderatorer.

Samsung och Vivo närmar sig Apple i 5G-kampen

21 juni 2021

Samsung och kinesiska Vivo är de snabbast växande leverantörerna av 5G-mobiler under 2021:s första kvartal. Överlägsen etta på marknaden är fortfarande Apple som säljer närmare 30 procent av alla 5G-telefoner.

Teams nu med större möten och smartare samarbeten

18 juni 2021

Nu dubblar Microsoft antalet videomötesdeltagare i Teams och öppnar för nya samarbetsmöjligheter med Fluid Framework. Dessutom ska de nya videorummen ge en ökad känsla av närvaro.

Så hjälper Microsoft cancerpatienter

17 juni 2021

Microsoft i Sverige har utvecklat en tjänst som parar ihop cancerpatienter med kliniska studier runt om i världen. Förhoppningen är att det ska leda till fler relevanta behandlingar och knyta viktig forskning till Sverige.

Hälften av de som betalar hackas igen

17 juni 2021

Åtta av tio företag som betalar vid en ransomeware-attack angrips igen en kort tid senare, och hälften av samma brottslingar. Samtidigt har antalet attacker ökat med 93 procent under det senaste året.