Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Datorer kämpar med kinesiskan

Samtidigt som chattbotar och virtuella assistenter som Amazons Alexa är en självklar del av vardagen i väst, kämpar systemutvecklare och lingvistiker för att erbjuda motsvarande lösningar i Kina. För kinesiskan är en utmaning för datorer i både tal och skrift.

26 juli 2017 Digit

AdobeStock_53031112_2.jpg

Att minsta barn kan tala kinesiska innebär inte att det är ett lätt språk att lära sig - vare sig för människor eller datorer.

År 2020 kommer 68 procent av smartphones och wearables på den kinesiska marknaden ha AI-stöd för röstbaserad kommunikation enligt undersökningsföretaget IDC. Det finns alltså en gigantisk marknad för, men också en hel del utmaningar på vägen till, ett kinesiskt konversationsgränssnitt.

Givet hur komplext det skrivna språket är blir röstbaserad databehandling ett starkt alternativ för Kina. För att skriva kinesiska på ett QWERTY-tangentbord används ett system som kallas "pinyin" och utgår från uttalet för varje tecken. Men eftersom varje tecken på mandarin har minst fyra betydelser beroende på hur det betonas, får användaren först skriva uttalet och sedan välja rätt tecken från en drop-meny. En vanlig stavelse som "yi" kan motsvara mer än 60 vanliga kinesiska tecken.

Inga mellanslag

Därmed inte sagt att det är enkelt att utveckla algoritmer för röstbaserad kommunikation på kinesiska. Till exempel skiftar tecknens betydelse beroende på deras inbördes placering. Kinesiskan skiljer inte på verbens tempus och använder inte mellanslag mellan ord som till exempel svenskan och engelskan. Alltså behöver forskarna lära sina algoritmer var de ska infoga mellanslag för att en viss kombination av tecken ska få rätt innebörd. Förutom de grammatiska utmaningarna omfattar kinesiskan en mängd olika dialekter, där många är obegripliga för varandra.

Hittills har utvecklingen i Kina kommit så långt att röstassistenttekniken fungerar för uppdragsbaserade kommandon. Till exempel för att kolla vädret. Men för en dialog med frågor och svar återstår en hel del utvecklingsarbete.

Little Fish

Utvecklingen av ett kinesiskt konversationsgränssnitt drivs av starka krafter. Till exempel gör e-handelsjätten Alibaba och den kinesiska söktjänsten Baidu stora investeringar i röstbaserad kommunikation. Bland annat ligger Baidu och startupföretaget Ainemo bakom lanseringen i juni av den röstaktiverade hemassistentroboten Little Fish. Roboten presenteras som en kinesisk version av Amazon Echo eller Google Home för landets mer än 700 miljoner internetanvändare. Satsningar som i sin tur genererar stort intresse från andra kinesiska tech-investerare.

Källa: technologyreview.com

Senaste nytt

Smartare cancervård

20 maj 2019

Nu startas ett samarbete mellan läkemedelsindustrin, akademin och sjukvården för att utveckla en plattform för precisionsmedicin. Målet är att läkemedelsbehandling baserad på patienters genetiska profil ska bli mer tillgänglig vid svår cancersjukdom.

Avvaktande till autonomt

20 maj 2019

Svenskarna brukar vara teknikvänliga men när det gäller självkörande bilar är attityden annorlunda. Lite drygt fyra av tio föredrar tekniken inom fem år, men under det närmaste året skulle 15 procent välja en självkörande framför en traditionell bil. Det är under det internationella genomsnittet.

Smart industri på schemat

17 maj 2019

Våren 2020 startar den största företagsforskarskolan i Sverige inom området smart industri. Initiativet riktar sig till företag som vill stärka sin konkurrenskraft med ny kompetens kopplad till smart industri.

Ny grön flygtaxi

17 maj 2019

Den tyska startupen Lilium har tagit fram en elektrisk jetdriven lufttaxi som får plats med fem personer. Fordonet har precis tagit sin första färd och kan köra i 300 kilometer i timmen. 

Rise driver skolans IoT

16 maj 2019

IoT hubb skola är ett samarbete mellan Rise, nio skolhuvudmän, två teknikpartners och Stockholms universitet. Projektet ska öka förståelsen för hur IoT kan användas för att samla data som på olika sätt utvecklar skolan som en god lärmiljö.

Första bilen med solceller

16 maj 2019

Lagom till midsommar lanseras världens första solcellsdrivna passagerarbil. Batteriet har en räckvidd på mellan 600 och 800 kilometer beroende på användning. Det holländska företaget Lightyear lovar att detta är lösningen på räckvidd och laddning, två av de största utmaningarna för elbilar.