Kinas wearables-marknad blomstrar

Det säljs allt mer wearables i Kina - hetast är armbanden och springskorna.

15 september 2016 mobilitet

AdobeStock_84086433_wearableNotis_960x640.jpg

I Kina såldes 9,5 miljoner wearables under årets andra kvartal - en ökning på 13,2 procent jämfört med tremånadersperioden innan. Det innebär också en ökning på 81,4 procent från andra kvartalet 2015.

När det gäller vanliga wearables såsom smarta armband och smarta springskor låg ökningen på 92,1 procent, medan smarta klockor-kategorin gick upp med 3,4 procent jämfört med förra året.

Källa: IDC 

Senaste nytt

Techbolag samarbetar för bättre taligenkänning

4 oktober 2022

University of Illinois har inlett ett samarbete med Amazon, Apple, Google, Meta och Microsoft för att förbättra taligenkänning för personer med funktionsnedsättningar, såsom ALS, cp, parkinson och downs syndrom.

MSB: Svenskar alltmer oroliga för it-brottslighet

4 oktober 2022

Hela 43 procent av svenskarna har under det senaste året upplevt en ökad oro för att utsättas för it-relaterad brottslighet, visar en ny undersökning från MSB. Detta har även medfört positiva beteendeförändringar, där många har etablerat säkrare internetvanor under perioden.

Tiktok spårar användare även utanför appen

3 oktober 2022

Precis som exempelvis Google och Meta har Tiktok börjat spåra vilka webbplatser användarna besöker även när de inte är inne på Tiktok. Det skriver amerikanska konsumentorganisationen Consumer Reports i en ny rapport.

Ryssar duckar värvning med techlösningar

3 oktober 2022

Fejkade dokument på dark web och anonyma sim-kort är några av tricken som många ryssar nu tar till för att slippa värvning till Putins armé.

Twitter härmar Tiktok – ökar fokus på video

30 september 2022

Twitter gör som bland annat Instagram har gjort tidigare, nämligen att försöka efterlikna Tiktok. Användare ska kunna se videoklipp i helskärmsläge, och endast behöva scrolla uppåt för att se nya klipp.

Stäng