Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Kinas wearables-marknad blomstrar

Det säljs allt mer wearables i Kina - hetast är armbanden och springskorna.

15 september 2016 mobilitet

AdobeStock_84086433_wearableNotis_960x640.jpg

I Kina såldes 9,5 miljoner wearables under årets andra kvartal - en ökning på 13,2 procent jämfört med tremånadersperioden innan. Det innebär också en ökning på 81,4 procent från andra kvartalet 2015.

När det gäller vanliga wearables såsom smarta armband och smarta springskor låg ökningen på 92,1 procent, medan smarta klockor-kategorin gick upp med 3,4 procent jämfört med förra året.

Källa: IDC 

Senaste nytt

Företag överskattar RPA

21 november 2018

Andelen bolag som introducerat robotar i större skala har ökat från 3 till 4 procent det senaste året. Den blygsamma utvecklingen kan bero på att många företag köper mjukvaran innan man analyserat behovet.

Forskning för säkrare moln

21 november 2018

Företag använder sig ofta av molntjänster för att analysera stora mängder data, vilket kan innebära att den personliga integriteten och kontrollen över datan minskar. Nu startar ett innovationsprojekt, med bland annat Karlstads universitet och Eurecom, som ska försöka lösa problemet.

Sverige segar med AI

20 november 2018

Mindre pilotprojekt och storskaligt tänkande är receptet för att svenska företag ska komma ikapp sina internationella motsvarigheter när det handlar om att dra nytta av det AI har att erbjuda.

Patienter hyllar e-journalen

20 november 2018

En omfattande nationell enkätstudie visar att patienterna omfamnar möjligheten att läsa sin journal på nätet. Resultaten är speciellt intressanta mot bakgrund av den kritik som tjänsten fått från vårdpersonal, och den oro som förändringen mött vid införandet.

Volkswagen väljer Azure

19 november 2018

Volkswagen Automotive Cloud är en av bilbranschens största molnlösningar som ska rymma alla koncernens digitala tjänster. Det avgörande steget för biltillverkarens omställning till mobilitetsleverantör är resultatet av samarbete med Microsoft.

Favoriter hotar integriteten

19 november 2018

Våra mobilappar bildar unika digitala fingeravtryck som kan säljas vidare både till annonsörer och för politiska påverkansoperationer. I värsta fall kan informationen bli ett smörgåsbord för utpressare och bedragare, visar forskning vid Lunds tekniska högskola.