Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Framtiden för wearables

De globala intäkterna för wearables förväntas öka hela 31 procent under 2016. Smarta klockor förväntas ta den största delen av intäktskakan.

29 juni 2016 mobilitet

AdobeStock_84086433_wearableNotis_960x640.jpg

Smarta klockor förväntas fortsätta erövra marknaden.

Wearables är en marknad på uppgång. Smarta klockor tjänar man mest på men det är inte dem som det säljs flest utav globalt, vilket istället är fitnessband. Deras procentandel av intäkterna kommer dock att hållas tillbaka på grund av det genomsnittligt låga priset, mycket till följd av Xiaomis extremt billiga varianter i Asien.

2022 tror Strategy Analytics att intäkterna på wearables landar på över 45 miljarder dollar. Det ska främst drivas på av försäljningen av smarta klockor som kommer att ta kommandot med mer än en 50-procentig andel av både volym och värde. Och det trots att klockorna år 2022 har blivit billigare samt att smarta glasögon kommer att erbjudas i mer diskret design.

Källa: Strategy Analytics

Senaste nytt

Gartner om it-året

20 maj 2020

Marknaden för global it beräknas uppgå till totalt 3,4 biljoner dollar 2020, en minskning med 8 procent jämfört med 2019. Nedgången är en följd av coronapandemin vilket lett till att it-chefer endast får prioritera verksamhetskritiska initiativ.

Skolmat på distans

20 maj 2020

I mars stängdes Sveriges gymnasieskolor och i april lanserade därför AcadeMedia en app som ger eleverna tillgång till skolluncher. Nu kan lösningen bli permanent.

Vårdens coronaportal

19 maj 2020

Nu lanseras Utbudsplatsen, en databas fylld med digitala lösningar och medicintekniska hjälpmedel, där kommunal vård, omsorg och socialtjänst kan se vad marknaden erbjuder under coronakrisen.

Skolans felfokus

19 maj 2020

Skolans snabba digitalisering ställer nya krav på lärare, elever och verktyg och det finns en risk att undervisningen handlar mer om programvaran än om nya ämneskunskaper. Det visar forskning från Göteborgs universitet.

Klarnas tre trender

18 maj 2020

Först toapapper och sedan böcker och skor. Från början av mars har e-handeln genomgått tre faser i takt med coronapandemins prägel på samhället. Det visar en ny rapport från Klarna.

Hållbar efter pandemin

18 maj 2020

Flygets klimatpåverkan har minskat drastiskt under coronapandemin. Nu utvecklar forskare vid KTH ett verktyg som ska få företag och organisationer att flyga mindre, även när rådande situation är över.