Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Framtiden för wearables

De globala intäkterna för wearables förväntas öka hela 31 procent under 2016. Smarta klockor förväntas ta den största delen av intäktskakan.

29 juni 2016 mobilitet

AdobeStock_84086433_wearableNotis_960x640.jpg

Smarta klockor förväntas fortsätta erövra marknaden.

Wearables är en marknad på uppgång. Smarta klockor tjänar man mest på men det är inte dem som det säljs flest utav globalt, vilket istället är fitnessband. Deras procentandel av intäkterna kommer dock att hållas tillbaka på grund av det genomsnittligt låga priset, mycket till följd av Xiaomis extremt billiga varianter i Asien.

2022 tror Strategy Analytics att intäkterna på wearables landar på över 45 miljarder dollar. Det ska främst drivas på av försäljningen av smarta klockor som kommer att ta kommandot med mer än en 50-procentig andel av både volym och värde. Och det trots att klockorna år 2022 har blivit billigare samt att smarta glasögon kommer att erbjudas i mer diskret design.

Källa: Strategy Analytics

Senaste nytt

Företag överskattar RPA

21 november 2018

Andelen bolag som introducerat robotar i större skala har ökat från 3 till 4 procent det senaste året. Den blygsamma utvecklingen kan bero på att många företag köper mjukvaran innan man analyserat behovet.

Forskning för säkrare moln

21 november 2018

Företag använder sig ofta av molntjänster för att analysera stora mängder data, vilket kan innebära att den personliga integriteten och kontrollen över datan minskar. Nu startar ett innovationsprojekt, med bland annat Karlstads universitet och Eurecom, som ska försöka lösa problemet.

Sverige segar med AI

20 november 2018

Mindre pilotprojekt och storskaligt tänkande är receptet för att svenska företag ska komma ikapp sina internationella motsvarigheter när det handlar om att dra nytta av det AI har att erbjuda.

Patienter hyllar e-journalen

20 november 2018

En omfattande nationell enkätstudie visar att patienterna omfamnar möjligheten att läsa sin journal på nätet. Resultaten är speciellt intressanta mot bakgrund av den kritik som tjänsten fått från vårdpersonal, och den oro som förändringen mött vid införandet.

Volkswagen väljer Azure

19 november 2018

Volkswagen Automotive Cloud är en av bilbranschens största molnlösningar som ska rymma alla koncernens digitala tjänster. Det avgörande steget för biltillverkarens omställning till mobilitetsleverantör är resultatet av samarbete med Microsoft.

Favoriter hotar integriteten

19 november 2018

Våra mobilappar bildar unika digitala fingeravtryck som kan säljas vidare både till annonsörer och för politiska påverkansoperationer. I värsta fall kan informationen bli ett smörgåsbord för utpressare och bedragare, visar forskning vid Lunds tekniska högskola.