Spel som förändrar

Kan spel bidra till att förändra beteenden och attityder i internationella samhällsfrågor? Nu utvärderas det indiska spelet Missing som handlar om människohandel av forskare inom Serious Games vid högskolan i Skövde.

13 December 2017digit
AdobeStock_73410813_2.jpg

Högskolan i Skövde bedriver forskning kring Serious Games, det vill säga intressanta spel med syfte att förmedla ett specifikt budskap. En av forskningsfrågorna handlar om hur spellokalisering sker i mindre spelföretag runtom i världen.

– Missing är ett intressant exempel. Då människohandeln är ett problem som behöver angripas globalt, behöver informationen kunna förmedlas slagkraftigt till andra länder, regioner, och kulturer än bara det lokala - vilket vår spelforskning bidrar till, säger Marcus Toftedahl, doktorand i informationsteknologi, som leder forskningsarbetet om spelet vid Högskolan i Skövde.

500 000 nerladdningar

Spelet Missing har under det gångna året varit en del av forskningsprojektet Game Hub Scandinavia, där syftet är att undersöka och förstå de förutsättningar som finns för att utveckla spel i bland annat Indien. Sedan lanseringen har spelet laddats hem över 500 000 gånger.

Efter den ursprungliga lanseringen på engelska finns Missing nu även på de lokala språken hindi och bengali. Arbete pågår för att översätta Missing till fler indiska språk samt till europeiska och kinesiska språk. Allt för att budskapet om människohandelns offer ska få så stor spridning som möjligt.

Källa: Högskolan i Skövde

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng