Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Spel som förändrar

Kan spel bidra till att förändra beteenden och attityder i internationella samhällsfrågor? Nu utvärderas det indiska spelet Missing som handlar om människohandel av forskare inom Serious Games vid högskolan i Skövde.

13 december 2017 digit

AdobeStock_73410813_2.jpg

Högskolan i Skövde bedriver forskning kring Serious Games, det vill säga intressanta spel med syfte att förmedla ett specifikt budskap. En av forskningsfrågorna handlar om hur spellokalisering sker i mindre spelföretag runtom i världen.

– Missing är ett intressant exempel. Då människohandeln är ett problem som behöver angripas globalt, behöver informationen kunna förmedlas slagkraftigt till andra länder, regioner, och kulturer än bara det lokala - vilket vår spelforskning bidrar till, säger Marcus Toftedahl, doktorand i informationsteknologi, som leder forskningsarbetet om spelet vid Högskolan i Skövde.

500 000 nerladdningar

Spelet Missing har under det gångna året varit en del av forskningsprojektet Game Hub Scandinavia, där syftet är att undersöka och förstå de förutsättningar som finns för att utveckla spel i bland annat Indien. Sedan lanseringen har spelet laddats hem över 500 000 gånger.

Efter den ursprungliga lanseringen på engelska finns Missing nu även på de lokala språken hindi och bengali. Arbete pågår för att översätta Missing till fler indiska språk samt till europeiska och kinesiska språk. Allt för att budskapet om människohandelns offer ska få så stor spridning som möjligt.

Källa: Högskolan i Skövde

Senaste nytt

Största säkerhetshålen

18 april 2019

Hela 77 procent saknar en beredskapsplan mot cyberattacker och de som har en plan så är det bara 54 procent som regelbundet testar den. Det visar en ny rapport från IBM Security.

Krav på ny e-leg

18 april 2019

SKL vill göra det möjligt för alla personer att ha tillgång till en digital legitimation. Idag är det många som inte tillåts ett bank-id och därmed står de utanför en stor del av samhället, vilket också innebär mer jobb för kommuner och offentlig förvaltning.

Världens snabbaste sensor

17 april 2019

En optisk nanosensor inkapslad i ett plastmaterial kan vara lösningen för framtidens vätgasbilar. Det är forskare vid Chalmers tekniska högskola som har tagit fram sensorn som även efterfrågas av elnätsbranschen, kemi- och kärnkraftsindustrin och även ska kunna bidra till förbättrad medicinsk diagnostik.

Lärande i Sverige nomineras

17 april 2019

Friskoleföretaget Lärande i Sverige har nominerats till Guldtrappan för sitt digitaliseringsarbete. Priset delas ut till skolhuvudmän som är framträdande inom digitalisering.

Gartner om VR-trenden

16 april 2019

Hela 100 miljoner konsumenter kommer att shoppa via AR och VR i butik eller online redan under nästa år. Inte minst kommer implementeringen av 5G-nätet att bidra till den snabba utvecklingen. Det skriver Gartner i sin rapport. 

Första 3D-hjärtat

16 april 2019

För första gången har ett intakt hjärta skrivits ut med en 3D-skrivare. Forskarnas förhoppning är att resultaten ska bidra till att 3D-utskrivna organ kan användas i praktiken inom 10 år.