Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Spel som förändrar

Kan spel bidra till att förändra beteenden och attityder i internationella samhällsfrågor? Nu utvärderas det indiska spelet Missing som handlar om människohandel av forskare inom Serious Games vid högskolan i Skövde.

13 december 2017 digit

AdobeStock_73410813_2.jpg

Högskolan i Skövde bedriver forskning kring Serious Games, det vill säga intressanta spel med syfte att förmedla ett specifikt budskap. En av forskningsfrågorna handlar om hur spellokalisering sker i mindre spelföretag runtom i världen.

– Missing är ett intressant exempel. Då människohandeln är ett problem som behöver angripas globalt, behöver informationen kunna förmedlas slagkraftigt till andra länder, regioner, och kulturer än bara det lokala - vilket vår spelforskning bidrar till, säger Marcus Toftedahl, doktorand i informationsteknologi, som leder forskningsarbetet om spelet vid Högskolan i Skövde.

500 000 nerladdningar

Spelet Missing har under det gångna året varit en del av forskningsprojektet Game Hub Scandinavia, där syftet är att undersöka och förstå de förutsättningar som finns för att utveckla spel i bland annat Indien. Sedan lanseringen har spelet laddats hem över 500 000 gånger.

Efter den ursprungliga lanseringen på engelska finns Missing nu även på de lokala språken hindi och bengali. Arbete pågår för att översätta Missing till fler indiska språk samt till europeiska och kinesiska språk. Allt för att budskapet om människohandelns offer ska få så stor spridning som möjligt.

Källa: Högskolan i Skövde

Senaste nytt

Mer batteritid

7 juli 2020

En ny uppdatering av webbläsaren Google Chrome kan spara timmar av batteritid. Funktionen stänger bland annat av Javascript på flikar som för tillfället inte visas för användaren.

75 milj ton avfall

6 juli 2020

Världens befolkning kommer att kasta närmare 75 miljoner ton elektroniskt avfall 2030, vilket är 20 miljoner ton mer än vi kastade förra året. Det visar en ny forskningsrapport.

Äkta mat med blockkedja

3 juli 2020

Mat till ett värde av 300 miljarder dollar kan spåras med hjälp av blockkedja och IoT, vilket skulle innebära att livsmedelsindustrin kan spara drygt 100 miljarder dollar om året. Det visar en ny rapport.

KTH mot alzheimer

3 juli 2020

Med hjälp av molekylär AI och machine learning kan mysterierna kring alzheimer och andra hjärnsjukdomar komma närmare en lösning. Metoden ska ge en bättre bild av hjärnan än vad mikroskop ger. Det menar forskare på KTH och Karolinska Institutet.

Fejkappar på Google

2 juli 2020

Google har tagit bort 25 appar med skadlig kod som kapade inloggningsuppgifter till bland annat Facebook. Apparna har över 2,3 miljoner nedladdningar.

Coop kör obemannat

2 juli 2020

Coop testar en egenutvecklad ny tjänst för självscanning och betalning med mobilen. I höst kommer matkedjan även öppna sina första obemannade butiker.