Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Facebook och Google springer ifrån i reklamracet

Facebook och Google är de två helt överlägsna företagen när det gäller världens digitala intäkter.

15 september 2016 digitalt ledarskap

digital reklam .jpg

En övergripande del av utgifter spenderade på digital reklam går till Facebook och Google. Tillsammans håvade de in 75 procent av alla online-annonsintäkter under 2015, enligt rapporten Internet Trends. Under årets första kvartal i USA gick 85 procent av annonsintäkterna online till de två giganterna.  

Detta spelar stor roll eftersom digital reklam snabbt växer. Enligt analysföretaget Emarketer kommer intäkterna inom området under 2017 att vara högre än vad de är för TV, och där lejonparten förmodligen kommer att gå till Facebook och Google.

Källor: Internet Trends, Emarketer 

Senaste nytt

Ursäkta, vem är du?

16 januari 2019

Har du problem att känna igen och placera några av dina mer flyktiga kollegor? Eller kanske rent utav dina vänner? Du kan vara lugn, snart lanseras MyMe. 

AI mot tjuvskyttar

15 januari 2019

En smart kamera framtagen av Intel ska hjälpa parkväktare i Tanzania att få koll på de jägarna som vill ta livet av savannens däggdjur.

Samarbete för snabbare bilar

15 januari 2019

Nu ska de cirka 100 inbyggda datorerna i ett självkörande fordon kunna kommunicera bättre för vässad funktionalitet. Det är målet för forskningsprojektet Destine och forskare vid Mälardalens högskola, som tar fram ramverket för den nya tekniken.

IoT mot vattenskador

14 januari 2019

Iioote och Rise har under fyra månader provat ett varningssystem för fukt- och vattenskador. Testet visar att utvalda och rätt placerade sensorer kan göra så att läckage upptäcks så tidigt att följdskador undviks.

Kiss kiss kissemiss

14 januari 2019

Den bekväma lösningen för alla världens kattägare är här. Den smarta kattlådan Lavviebot tar hand om avföringen, efter att katten är klar med sina behov, och meddelar dessutom ägaren hur det har gått. 

Så ska matsvinnet minskas

11 januari 2019

Med ett digitalt sätt att spåra donerad mat ska Sveriges matsvinn minska. Det är ambitionen i det Vinnovafinansierade projekt som Rise tillsammans med Sveriges Stadsmissioner nu startar.