Facebook och Google springer ifrån i reklamracet

Facebook och Google är de två helt överlägsna företagen när det gäller världens digitala intäkter.

15 september 2016 digitalt ledarskap

digital reklam .jpg

En övergripande del av utgifter spenderade på digital reklam går till Facebook och Google. Tillsammans håvade de in 75 procent av alla online-annonsintäkter under 2015, enligt rapporten Internet Trends. Under årets första kvartal i USA gick 85 procent av annonsintäkterna online till de två giganterna.  

Detta spelar stor roll eftersom digital reklam snabbt växer. Enligt analysföretaget Emarketer kommer intäkterna inom området under 2017 att vara högre än vad de är för TV, och där lejonparten förmodligen kommer att gå till Facebook och Google.

Källor: Internet Trends, Emarketer 

Senaste nytt

Fyra år sedan införandet – så går åsikterna om GDPR

25 maj 2022

GDPR trädde i kraft för fyra år sedan. I en ny undersökning framkommer att 70 procent av vd:ar och marknadschefer tycker det är viktigt att respektera individers integritet på nätet, och 74 procent anser att det kan vara en konkurrensfördel att göra det.

Södersjukhuset får Vitalis-stipendiet

23 maj 2022

Södersjukhuset har tilldelats Vitalis-stipendiet för sina försök att göra besöken på barnakuten lugnare och mer lättförståeliga. Arbetet innefattar bland annat en AR-app och ett system som visar upp antalet väntande barn.

Fiberkablar på havsbotten varnar för tsunamis

23 maj 2022

Information om jordbävningar och vågrörelser i världens hav och oceaner kan både öka skyddet mot tsunamis och kunskaperna om rörelser i jordens inre. Nu ser brittiska forskare en ny möjlighet till havsbaserad seismisk övervakning med befintliga optiska fiberkablar.

Ny lag kan stoppa Googles annonsdominans online

20 maj 2022

En ny amerikansk lag ska bryta Googles och Facebooks dominans på nätet. Om lagen träder i kraft kan bolagen behöva dela upp sina verksamheter inom onlineannonser.

Stäng