Facebook och Google springer ifrån i reklamracet

Facebook och Google är de två helt överlägsna företagen när det gäller världens digitala intäkter.

15 september 2016 digitalt ledarskap

digital reklam .jpg

En övergripande del av utgifter spenderade på digital reklam går till Facebook och Google. Tillsammans håvade de in 75 procent av alla online-annonsintäkter under 2015, enligt rapporten Internet Trends. Under årets första kvartal i USA gick 85 procent av annonsintäkterna online till de två giganterna.  

Detta spelar stor roll eftersom digital reklam snabbt växer. Enligt analysföretaget Emarketer kommer intäkterna inom området under 2017 att vara högre än vad de är för TV, och där lejonparten förmodligen kommer att gå till Facebook och Google.

Källor: Internet Trends, Emarketer 

Senaste nytt

CIO:ernas stora orosmoln 2023

3 februari 2023

En stor utmaning för företag är allt mer komplexa, hybrida it-miljöer där företagens produktionsmiljöer fortsätter att delas upp i olika moln. Detta gör att it-chefer inte känner sig tillräckligt skyddade, enligt nya rapporten Veeam Data Protection Trends Report 2023.

Därför är 5G och näringslivet viktigt för Sveriges totalförsvar

3 februari 2023

När Sverige ska uppgradera sitt public safety-nätverk till ett 5G-nät krävs en hybridlösning med statlig kontroll i alla delar av systemet som är väsentliga för säkerheten. Detta ska kompletteras med kommersiella lösningar som ökar tillgängligheten och robustheten. Det skriver MSB och Trafikverket i en ny rapport till regeringen. 

Nytt användarrekord för Chat GPT

2 februari 2023

AI-botten Chat GPT har nått 100 miljoner användare, endast två månader efter lansering. Det är historiens snabbaste tillväxt för en konsumentapp. För Tiktok tog 100-miljonersgränsen nio månader att nå.

Gartner: 2023 ett tufft år för datorer, plattor och mobiler

1 februari 2023

Försäljningen av mobiltelefoner, datorer och surfplattor kommer att minska med 4 procent i år, jämfört med 2022. Kraftigast minskning väntas för datorer, där nedgången spås bli 7 procent. Detta enligt en ny rapport från Gartner.

Barnläkare varnar: Begränsa skärmtiden för de yngsta

31 januari 2023

Sverige behöver införa hårdare riktlinjer för de minsta barnens skärmanvändning. Det tycker barnläkarföreningen, som annars ser en risk i att barnens utveckling tar skada. En ny Sifo-undersökning visar att åsikterna går isär bland föräldrar, då diskussioner om skärmtid ofta orsakar familjekonflikter.

Stäng