Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Facebook och Google springer ifrån i reklamracet

Facebook och Google är de två helt överlägsna företagen när det gäller världens digitala intäkter.

15 september 2016 digitalt ledarskap

digital reklam .jpg

En övergripande del av utgifter spenderade på digital reklam går till Facebook och Google. Tillsammans håvade de in 75 procent av alla online-annonsintäkter under 2015, enligt rapporten Internet Trends. Under årets första kvartal i USA gick 85 procent av annonsintäkterna online till de två giganterna.  

Detta spelar stor roll eftersom digital reklam snabbt växer. Enligt analysföretaget Emarketer kommer intäkterna inom området under 2017 att vara högre än vad de är för TV, och där lejonparten förmodligen kommer att gå till Facebook och Google.

Källor: Internet Trends, Emarketer 

Senaste nytt

MS anpassar moln

1 mars 2021

Microsoft lanserar fler molntjänster anpassade till olika branscher. Nya områden är bland annat bank och finans och industri.

Digital brottskarta

1 mars 2021

Region Stockholm lanserar en karta över anmälda brott. Syftet är att ge polis och övriga i samhället bättre koll och att skadegörelse, droger och inbrott ska minska.

App hittar alzheimer

26 februari 2021

Karolinska universitetssjukhuset har varit med och utvecklat ett verktyg en app för snabbare demens- och alzheimer-diagnostik. Förhoppningen är att upptäcka sjukdomsförloppet tidigare.  

Boom för robotar

26 februari 2021

Coronapandemin har lett till en ökad efterfrågan på servicerobotar. Försäljningen gick upp med 24 procent under 2020 och kommer fortsätta öka 2021.

AI bättre än en student

25 februari 2021

En AI, utvecklad av Elon Musks bolag OpenAI, fick i bättre betyg än några av studenterna, som skrev samma uppsats. Dessutom var AI:n betydligt snabbare än alla studenterna på att färdigställa sin text.

126 000 hot/minut

25 februari 2021

Under 2020 skedde 62,6 miljarder cyberhot, det vill säga 126 000 hot per minut. Det är en ökning med 20 procent jämfört med 2019 som bland annat beror på att många har arbetat hemifrån och att hemmanätverken inte håller tillräcklig säkerhetsnivå.