Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Dyrt med dataintrång

En internationell undersökning visar att svenska företag i snitt investerar mer än 7 miljoner kronor på att återhämta sig efter ett dataintrång, och att det tar 66 dagar innan allt är återställt. Till det kommer priset för kundernas förtroende.

8 september 2017 säkerhet

folksamling1.jpg

Att råka ut för ett dataintrång kan bli en mycket kostsam historia. I snitt räknar svenska beslutsfattare med att ett dataintrång skulle kunna minska deras intäkter med 9,40 procent. Det skulle i genomsnitt ta 66 dagar och kosta drygt 7 miljoner kronor för ett företag att åtgärda och lösa alla tekniska problem visar en internationell studie genomförd på uppdrag av NTT Security.

Det är något mindre än de övriga länderna i den globala studien, där beslutsfattarna i genomsnitt tror att det kommer att kosta mer än 11 miljoner kronor (1.3m USD) och ta 74 dagar.

Låg kunskap

51 procent av de tillfrågade i Sverige tror inte de kan undvika att någon gång drabbas av ett säkerhetsintrång. Samtidigt säger nära hälften av de svenska företagen, 42 procent, att de lägger mindre än 8 procent av sin it-budget på säkerhet.

Det är betydligt mindre än de 24 procent som är snittet för de andra företagen i studien. Samtidigt ligger Sverige sämst till när det gäller medarbetarnas kunskaper om företagets säkerhetspolicy. Här är siffran 23 procent mot 39 procent globalt.

– Det som är oroväckande med rapporten är att enbart 30 procent av de tillfrågade i Sverige säger att de har en formell informationssäkerhetspolicy på plats, säger Henrik Davidsson som är försäljningsdirektör på NTT Security i Norden.

Dåligt rykte

Ett dataintrång kan också skada viktiga relationer. De svenska företagen bedömer att ett dataintrång skulle ge dem dåligt rykte (47 procent), förlorat kundförtroende (43 procent) men också bortfall av direkta intäkter (38 procent).

Det är tredje året i rad som NTT Security presenterar sin rapport Risk:Value Report. Undersökningen genomfördes av Vanson Bourne mellan mars och maj i år. Den internationella undersökningen bygger på svaren från 1 350 beslutsfattare varav 100 från Sverige. De svenska beslutsfattarna återfinns hos organisationer med 250 anställda eller fler. Undersökningen omfattar inte beslutsfattare i it-branschen.

Källa: NTT Security

Senaste nytt

Teams nu med större möten och smartare samarbeten

18 juni 2021

Nu dubblar Microsoft antalet videomötesdeltagare i Teams och öppnar för nya samarbetsmöjligheter med Fluid Framework. Dessutom ska de nya videorummen ge en ökad känsla av närvaro.

Så hjälper Microsoft cancerpatienter

17 juni 2021

Microsoft i Sverige har utvecklat en tjänst som parar ihop cancerpatienter med kliniska studier runt om i världen. Förhoppningen är att det ska leda till fler relevanta behandlingar och knyta viktig forskning till Sverige.

Hälften av de som betalar hackas igen

17 juni 2021

Åtta av tio företag som betalar vid en ransomeware-attack angrips igen en kort tid senare, och hälften av samma brottslingar. Samtidigt har antalet attacker ökat med 93 procent under det senaste året. 

Gamification ska göra e-handeln hållbar

16 juni 2021

Svensk e-handel slår nya rekord och under årets första kvartal ökade omsättningen med 53 procent. Men det finns stora utmaningar med att göra e-handeln mer effektiv och hållbar. Nu står hoppet till att gamification kan stödja den utvecklingen.

Smygtitt på nya Microsoft Windows 11

16 juni 2021

Nya Windows 11 väntas lanseras i slutet av juni, men redan nu finns det smakprov på hur operativsystemet kan komma att se ut. Bland annat väntas en ny startmeny.

G7-ländernas ransomware-krav på Ryssland

15 juni 2021

G7-länderna har gått ihop och kräver att Ryssland hanterar sina cyberkriminella. Länderna har även fattat beslut om att gemensamt försöka bekämpa ransomware.