Dyrt med dataintrång
En internationell undersökning visar att svenska företag i snitt investerar mer än 7 miljoner kronor på att återhämta sig efter ett dataintrång, och att det tar 66 dagar innan allt är återställt. Till det kommer priset för kundernas förtroende.
Att råka ut för ett dataintrång kan bli en mycket kostsam historia. I snitt räknar svenska beslutsfattare med att ett dataintrång skulle kunna minska deras intäkter med 9,40 procent. Det skulle i genomsnitt ta 66 dagar och kosta drygt 7 miljoner kronor för ett företag att åtgärda och lösa alla tekniska problem visar en internationell studie genomförd på uppdrag av NTT Security.
Det är något mindre än de övriga länderna i den globala studien, där beslutsfattarna i genomsnitt tror att det kommer att kosta mer än 11 miljoner kronor (1.3m USD) och ta 74 dagar.
Låg kunskap
51 procent av de tillfrågade i Sverige tror inte de kan undvika att någon gång drabbas av ett säkerhetsintrång. Samtidigt säger nära hälften av de svenska företagen, 42 procent, att de lägger mindre än 8 procent av sin it-budget på säkerhet.
Det är betydligt mindre än de 24 procent som är snittet för de andra företagen i studien. Samtidigt ligger Sverige sämst till när det gäller medarbetarnas kunskaper om företagets säkerhetspolicy. Här är siffran 23 procent mot 39 procent globalt.
– Det som är oroväckande med rapporten är att enbart 30 procent av de tillfrågade i Sverige säger att de har en formell informationssäkerhetspolicy på plats, säger Henrik Davidsson som är försäljningsdirektör på NTT Security i Norden.
Dåligt rykte
Ett dataintrång kan också skada viktiga relationer. De svenska företagen bedömer att ett dataintrång skulle ge dem dåligt rykte (47 procent), förlorat kundförtroende (43 procent) men också bortfall av direkta intäkter (38 procent).
Det är tredje året i rad som NTT Security presenterar sin rapport Risk:Value Report. Undersökningen genomfördes av Vanson Bourne mellan mars och maj i år. Den internationella undersökningen bygger på svaren från 1 350 beslutsfattare varav 100 från Sverige. De svenska beslutsfattarna återfinns hos organisationer med 250 anställda eller fler. Undersökningen omfattar inte beslutsfattare i it-branschen.
Källa: NTT Security