• debatt
  • Kontakta oss
  • CIO Analytics
  • debatt
    • ai
    • app
    • ar
    • arbetsplats
    • blockkedja
    • data
    • drönare
    • 5G
    • gdpr
    • generativ AI
    • hållbarhet
    • Informationssäkerhet
    • invasionen av Ukraina
    • iot
    • jämställdhet
    • kryptovalutor
    • ledarskap
    • moln
    • robot
    • rpa
    • schrems II
    • säkerhet
    • vr
    • bygg
    • energi
    • fastighet
    • finans
    • forskning
    • industri
    • kommun
    • lantbruk
    • livsmedel
    • myndighet
    • omsorg
    • region
    • retail
    • skog
    • skola
    • transport
    • vård
    • Native
    • Studio Voister
    • Tema
    • Voister Bevakar
    • Voister Förklarar
    • Voister techtalk
  • Kontakta oss
  • CIO Analytics

Chattbot lindrar flyktingars lidande

Kan artificiell intelligens hjälpa flyktingar som mår dåligt? Det tror X2AI, en startup i San Francisco som utvecklat Karim, en chattbot för den som inte har möjlighet att träffa terapeuter på plats. 

28 December 2016it i vården
AdobeStock_90752123_SyrianChatbot_960x640.jpg

Tanken är att man via allt från sms till chattar vid dator ska kunna få snabb och ständigt tillgänglig rådgivning. Boten, som fungerar via skrift, analyserar mönster i frasering, inmatningshastighet, meningslängd, tonalitet och andra parametrar för att skapa sig en bild av det mentala läget hos den som använder den. På så sätt kan den upptäcka även latenta känslor som inte uttrycks direkt. Eftersom systemet är modulärt menar grundarna, Michiel Rauws och Eugene Bann, att det är enkelt att lägga till nya behandlingar och språk. I dagsläget finns bland andra Emma, en holländsk variant inriktad på ångest och rädsla; Nema, en engelskspråkig bot för barndiabetes, och Tess som är en multifunktionsbot med kapacitet för bland annat KBT. X2AI håller även på med en variant för de som blivit utsatta för gängrelaterat våld i Brasilien och HIV-smittade i Nigeria.

Företaget är noga med att poängtera att de erbjuder assistans och inte vård, men det finns möjlighet för människor att vid alarmerande fall kliva in och ta över spakarna för mer kvalificerad hjälp. 

Källa: The New Yorker

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT

Aktuella ämnen

  • Generativ AI
  • Hybridarbete
  • Molnlösningar
  • Säkerhet
  • Vård

Bevakningar

  • Dell Technologies World
  • IT-arenan
  • Microsoft Ignite
  • Vitalis
  • VMware Explore

Om Voister

  • Integritetspolicy
  • Cookies
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Om oss
Voister på FacebookVoister på LinkedInVoister på TwitterVoister på YouTubeVoister på Instagram
Voister icon

© 2025 Atea. All rights reserved.