Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Artificiell intelligens

Googles mjukvara AlphaGo besegrade nyligen den europeiska mästaren i brädspelet Go. Det är ett spel som anses vara mycket svårare för datorer att vinna i än till exempel schack.



18 maj 2016

Go_game1.jpg

AlphaGo har hyllats som en milstolpe inom utvecklingen av artificiell intelligens.

AlphaGo är ett datorprogram som utvecklats av Google Deepmind. Programmet utövar Go, ett spel som anses vara mycket svårare för datorer att vinna i än schack och diverse andra spel. Anledningen till det är spelets mycket större förgreningsfaktor som gör det svårt att använda traditionella AI-metoder såsom brute force-sökning.

Jätteföretagets program bygger på deep learning, en självlärande artificiell intelligens som när den gått igenom stora datamängder kan lära sig se mönster i allt, även utanför spelvärlden. AlphaGos algorytm nyttjar en kombination av maskininlärning, trädsöktekniker och träning, både från människa och dator. 

Senaste nytt

Facebooks nya AI modererar i grupper

21 juni 2021

En ny AI ska hjälpa ägare till Facebookgrupper att moderera innehållet. Det ska ske genom att moderatorerna får notiser om det dyker upp opassande kommentarer. Samtidigt introduceras en ny vy, som ska ge bättre kontroll för moderatorer.

Samsung och Vivo närmar sig Apple i 5G-kampen

21 juni 2021

Samsung och kinesiska Vivo är de snabbast växande leverantörerna av 5G-mobiler under 2021:s första kvartal. Överlägsen etta på marknaden är fortfarande Apple som säljer närmare 30 procent av alla 5G-telefoner.

Teams nu med större möten och smartare samarbeten

18 juni 2021

Nu dubblar Microsoft antalet videomötesdeltagare i Teams och öppnar för nya samarbetsmöjligheter med Fluid Framework. Dessutom ska de nya videorummen ge en ökad känsla av närvaro.

Så hjälper Microsoft cancerpatienter

17 juni 2021

Microsoft i Sverige har utvecklat en tjänst som parar ihop cancerpatienter med kliniska studier runt om i världen. Förhoppningen är att det ska leda till fler relevanta behandlingar och knyta viktig forskning till Sverige.

Hälften av de som betalar hackas igen

17 juni 2021

Åtta av tio företag som betalar vid en ransomeware-attack angrips igen en kort tid senare, och hälften av samma brottslingar. Samtidigt har antalet attacker ökat med 93 procent under det senaste året. 

Gamification ska göra e-handeln hållbar

16 juni 2021

Svensk e-handel slår nya rekord och under årets första kvartal ökade omsättningen med 53 procent. Men det finns stora utmaningar med att göra e-handeln mer effektiv och hållbar. Nu står hoppet till att gamification kan stödja den utvecklingen.