Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Artificiell intelligens

Googles mjukvara AlphaGo besegrade nyligen den europeiska mästaren i brädspelet Go. Det är ett spel som anses vara mycket svårare för datorer att vinna i än till exempel schack.



18 maj 2016

Go_game1.jpg

AlphaGo har hyllats som en milstolpe inom utvecklingen av artificiell intelligens.

AlphaGo är ett datorprogram som utvecklats av Google Deepmind. Programmet utövar Go, ett spel som anses vara mycket svårare för datorer att vinna i än schack och diverse andra spel. Anledningen till det är spelets mycket större förgreningsfaktor som gör det svårt att använda traditionella AI-metoder såsom brute force-sökning.

Jätteföretagets program bygger på deep learning, en självlärande artificiell intelligens som när den gått igenom stora datamängder kan lära sig se mönster i allt, även utanför spelvärlden. AlphaGos algorytm nyttjar en kombination av maskininlärning, trädsöktekniker och träning, både från människa och dator. 

Senaste nytt

Bluffmejl utan länk

21 februari 2019

Hela 60 procent av alla bluffmejl som skickas har ingen länk utan är helt textbaserade. Det kan skapa en falsk trygghet och gör dem också svårare att upptäcka.

Laddar för Industri 4.0

21 februari 2019

En sensor som kan generera elektricitet från olika typer av rörelser och vibrationer utvecklas nu av forskare vid Luleå universitet. Projektet finansieras av Vinnova och det självdrivande sensorsystemet stärker konkurrenskraften för Sveriges uppkopplade industri.

Nu granskas ansiktsigenkänning

21 februari 2019

Datainspektionen har bestämt sig för att granska Skellefteåskolan Anderstorpsgymnasiets sätt att med hjälp av ansiktsigenkänning kontrollera lektionsnärvaro för elever. Något som skolans rektor ser positivt på. 

Snöfritt med IoT

20 februari 2019

Med sensorer kopplade till molnet kan fastighetsägare planera snöröjningen av tak och sänka kostnaderna för beställningar med kort framförhållning.

Ännu smartare AI

19 februari 2019

En transistor i organisk elektronik som kan lära sig och både har kort- såväl som långtidsminne är ett genombrott inom maskininlärning. Tekniken som utvecklats vid Linköpings universitet gör det möjligt att efterlikna hur den mänskliga hjärnan fungerar.

Alla räknas i Södertälje

18 februari 2019

Som ett led i centrumutvecklingen installerar Södertälje nu besöksräknare längs gågatan och vid Stora torget. Målet är att utses till Årets stadskärna om fyra år.