Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Apple nu etta på wearables

Den globala försäljningen av wearables gick upp med 21 procent under årets första kvartal. Apple är numera etta på marknaden.

5 maj 2017 digit

AdobeStock_Wearables75718947_960x640.jpg

Under Q1 2017 såldes det i världen 22 miljoner wearables, en ökning på 21 procent jämfört med förra årets första kvartalssiffra på 18,2 miljoner.

Under den första tremånadersperioden 2016 var Fitbit etta på marknaden med 4,5 miljoner sålda enheter. I år har de “bara” sålt 2,9 vilket fått se dem omsprungna av Xiaomi och Apple. Apple sålde under Q1 3,5 miljoner enheter och Xiaomi 3,4 vilket innebär att de sitter på 15,9 procent respektive 15,5 procent av den totala marknaden.

Källa: Strategy Analytics

Senaste nytt

Företag överskattar RPA

21 november 2018

Andelen bolag som introducerat robotar i större skala har ökat från 3 till 4 procent det senaste året. Den blygsamma utvecklingen kan bero på att många företag köper mjukvaran innan man analyserat behovet.

Forskning för säkrare moln

21 november 2018

Företag använder sig ofta av molntjänster för att analysera stora mängder data, vilket kan innebära att den personliga integriteten och kontrollen över datan minskar. Nu startar ett innovationsprojekt, med bland annat Karlstads universitet och Eurecom, som ska försöka lösa problemet.

Sverige segar med AI

20 november 2018

Mindre pilotprojekt och storskaligt tänkande är receptet för att svenska företag ska komma ikapp sina internationella motsvarigheter när det handlar om att dra nytta av det AI har att erbjuda.

Patienter hyllar e-journalen

20 november 2018

En omfattande nationell enkätstudie visar att patienterna omfamnar möjligheten att läsa sin journal på nätet. Resultaten är speciellt intressanta mot bakgrund av den kritik som tjänsten fått från vårdpersonal, och den oro som förändringen mött vid införandet.

Volkswagen väljer Azure

19 november 2018

Volkswagen Automotive Cloud är en av bilbranschens största molnlösningar som ska rymma alla koncernens digitala tjänster. Det avgörande steget för biltillverkarens omställning till mobilitetsleverantör är resultatet av samarbete med Microsoft.

Favoriter hotar integriteten

19 november 2018

Våra mobilappar bildar unika digitala fingeravtryck som kan säljas vidare både till annonsörer och för politiska påverkansoperationer. I värsta fall kan informationen bli ett smörgåsbord för utpressare och bedragare, visar forskning vid Lunds tekniska högskola.