Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Appar ökar läsförmågan

Ny forskning från Linnéuniversitetet visar att tekniska hjälpmedel som appar är effektiva pedagogiska redskap för elever med läs- och skrivsvårigheter.

15 november 2017 it i skolan

AdobeStock_101707268_2.jpg

Foto: Adobe stock

I sin avhandling har Emma Lindeblad, doktorand vid Linnéuniversitetet, undersökt kopplingen mellan så kallad assisterande teknik, applikationer i surfplattor, och självbild samt psykisk hälsa hos elever med läs- och skrivsvårigheter. Resultatet är positiva på flera olika sätt.

– Resultaten visar att barn- och ungdomar med läs- och skrivsvårigheter som deltagit i vår studie inte mår sämre eller uppvisar någon mer negativ uppfattning om sig själva än andra barn och ungdomar i samma ålder. Tidigare forskning har visat att dessa elever mått sämre än elever utan läs- och skrivsvårigheter. Vi har även kommit fram till att tekniska hjälpmedel kan verka positivt på läsförmågan och öka motivationen till skolarbete indirekt. Vi anser att pedagogers kunskapsnivå och förmåga till effektiv stöttning även på emotionell nivå, troligtvis har bidragit till denna utveckling, säger Emma Lindeblad.

AT en positiv upplevelse

Assisterande teknik, AT, används redan i skolan av exempelvis specialpedagoger och studien visar också att användningen av dem kan vara en positiv upplevelse för eleverna. Pedagoger kan alltså fortsätta utöva sina goda strategier.

AT i form av appar använder vi dagligen. Till exempel i form av Siri, kalender, påminnelser och så vidare. Att ta till sig text via att lyssna på den kan vara hjälpsamt för många fler än de som har lässvårigheter.

Emma Lindeblads avhandling "Assistive technology as reading interventions for children with reading impairments with a one-year follow-up", innehåller tre empiriska studier som alla syftar till att öka förståelsen för kopplingarna mellan självbegrepp, läsförmåga, psykisk hälsa och assisterande teknik. Man har också tittat på användningen av applikationer i surfplattor som hjälpmedel för att underlätta läsning och kompensation för lässvårigheter och dess inverkan på deltagarnas självbegrepp och psykiska hälsa samt på deras läsförmåga av intresse.

Källa: Linnéuniversitetet

Senaste nytt

FN: AI kan skada våra mänskliga rättigheter

21 september 2021

Det finns för få skyddsåtgärder som säkerställer att artificiell intelligens används på ett integritetssäkert och ansvarsfullt sätt. Regeringar runt om i världen bör därför öka kontrollen och tygla nyttjandet av AI-algoritmer, menar Michelle Bachelete, chef för mänskliga rättigheter på FN.

FBI varnar för bedrägeri i kärlek och kryptovaluta

20 september 2021

Kärleksbedrägerier på nätet med koppling till kryptovaluta blir allt vanligare. Mellan 1 januari och 31 juli 2021 stals summor på uppemot 133 miljoner dollar och nu varnar FBI för tillvägagångssättet. 

Öppen data driver utvecklingen inom EU

17 september 2021

Ett större utbud av öppna data skulle kunna innebära stora ekonomiska vinster för offentlig sektor i hela EU. Det visar en ny EU-studie.

Nu slopar Microsoft lösenorden

16 september 2021

Microsoft gör det möjligt för alla sina användare att ta bort sina lösenord och ersätta det med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning. Enligt Microsoft är det ett avsevärt säkrare sätt att logga in på.

37 nya emojis och så här ser de ut

16 september 2021

37 nya emojis är på gång till våra mobiler och datorer. De nya figurerna består bland annat av en gravid man, en gravid könsneutral person, en livboj och ett ansikte som smälter.

Svenskar mest fast i mobilen

15 september 2021

En tredjedel av alla svenskar kollar i sin mobil mer än 50 gånger om dagen och det är oftare än i något annat nordiskt land. Det visar en ny undersökning från Yougov.