Appar ökar läsförmågan

Ny forskning från Linnéuniversitetet visar att tekniska hjälpmedel som appar är effektiva pedagogiska redskap för elever med läs- och skrivsvårigheter.

15 november 2017 it i skolan

AdobeStock_101707268_2.jpg

Foto: Adobe stock

I sin avhandling har Emma Lindeblad, doktorand vid Linnéuniversitetet, undersökt kopplingen mellan så kallad assisterande teknik, applikationer i surfplattor, och självbild samt psykisk hälsa hos elever med läs- och skrivsvårigheter. Resultatet är positiva på flera olika sätt.

– Resultaten visar att barn- och ungdomar med läs- och skrivsvårigheter som deltagit i vår studie inte mår sämre eller uppvisar någon mer negativ uppfattning om sig själva än andra barn och ungdomar i samma ålder. Tidigare forskning har visat att dessa elever mått sämre än elever utan läs- och skrivsvårigheter. Vi har även kommit fram till att tekniska hjälpmedel kan verka positivt på läsförmågan och öka motivationen till skolarbete indirekt. Vi anser att pedagogers kunskapsnivå och förmåga till effektiv stöttning även på emotionell nivå, troligtvis har bidragit till denna utveckling, säger Emma Lindeblad.

AT en positiv upplevelse

Assisterande teknik, AT, används redan i skolan av exempelvis specialpedagoger och studien visar också att användningen av dem kan vara en positiv upplevelse för eleverna. Pedagoger kan alltså fortsätta utöva sina goda strategier.

AT i form av appar använder vi dagligen. Till exempel i form av Siri, kalender, påminnelser och så vidare. Att ta till sig text via att lyssna på den kan vara hjälpsamt för många fler än de som har lässvårigheter.

Emma Lindeblads avhandling "Assistive technology as reading interventions for children with reading impairments with a one-year follow-up", innehåller tre empiriska studier som alla syftar till att öka förståelsen för kopplingarna mellan självbegrepp, läsförmåga, psykisk hälsa och assisterande teknik. Man har också tittat på användningen av applikationer i surfplattor som hjälpmedel för att underlätta läsning och kompensation för lässvårigheter och dess inverkan på deltagarnas självbegrepp och psykiska hälsa samt på deras läsförmåga av intresse.

Källa: Linnéuniversitetet

Senaste nytt

Bättre energisystem med digitala modeller

29 juni 2022

Skaraborgs kommuner och energibolag ska tillsammans med Högskolan i Skövde utveckla digitala modeller för ett smartare energisystem i regionen.

Ny forskning: färg omvandlar värme till el

28 juni 2022

Genom ett nytt så kallat termoelektriskt material i form av en färg, har forskare på KTH lyckats omvandla värme till el. Förhoppningen är att färgen ska kunna ersätta batterier i vissa produkter.

Nya samarbetspartners skapar smart stadsdel i Sörmland

28 juni 2022

Via ett nytt partnerskap med Tre, Samsung och Vattenfall ska S. Property Group bygga framtidens smarta boendemiljö i Brobyholm i Sörmland. Målet är att framtidens invånare där ska få tillgång till tjänster och funktioner för att kunna leva mer hållbart och bekvämt.

Varning för fertilitetsappar efter USA:s abortbeslut

27 juni 2022

Sedan högsta domstolen i USA upphävde den nationella aborträtten Roe mot Wade kan abort bli olagligt i 22 amerikanska delstater. Nu ökar oron för att fertilitetsappar kan bli ett verktyg för personlig spårning, och organisationen EFF uppmanar därför kvinnor att ha koll på hur datan på dessa appar används.

Rise testar virtuella stängsel för får

27 juni 2022

Genom att förse får och lamm med GPS kan lantbrukare hålla koll på djuren utan att sätta upp stängsel. Förhoppningen är att det ska leda till effektivare boskapsskötsel som gör gott för både djur och klimat.

Så angriper Ryssland Sverige och andra Ukraina-allierade

23 juni 2022

Ryska hackare utför inte endast cyberattacker mot Ukraina utan även 42 av dess allierade, däribland Sverige. Attackerna sker främst mot myndigheter, företag och hjälporganisationer, enligt en ny rapport från Microsoft.

Stäng