Appar ökar läsförmågan

Ny forskning från Linnéuniversitetet visar att tekniska hjälpmedel som appar är effektiva pedagogiska redskap för elever med läs- och skrivsvårigheter.

15 november 2017 it i skolan

AdobeStock_101707268_2.jpg

Foto: Adobe stock

I sin avhandling har Emma Lindeblad, doktorand vid Linnéuniversitetet, undersökt kopplingen mellan så kallad assisterande teknik, applikationer i surfplattor, och självbild samt psykisk hälsa hos elever med läs- och skrivsvårigheter. Resultatet är positiva på flera olika sätt.

– Resultaten visar att barn- och ungdomar med läs- och skrivsvårigheter som deltagit i vår studie inte mår sämre eller uppvisar någon mer negativ uppfattning om sig själva än andra barn och ungdomar i samma ålder. Tidigare forskning har visat att dessa elever mått sämre än elever utan läs- och skrivsvårigheter. Vi har även kommit fram till att tekniska hjälpmedel kan verka positivt på läsförmågan och öka motivationen till skolarbete indirekt. Vi anser att pedagogers kunskapsnivå och förmåga till effektiv stöttning även på emotionell nivå, troligtvis har bidragit till denna utveckling, säger Emma Lindeblad.

AT en positiv upplevelse

Assisterande teknik, AT, används redan i skolan av exempelvis specialpedagoger och studien visar också att användningen av dem kan vara en positiv upplevelse för eleverna. Pedagoger kan alltså fortsätta utöva sina goda strategier.

AT i form av appar använder vi dagligen. Till exempel i form av Siri, kalender, påminnelser och så vidare. Att ta till sig text via att lyssna på den kan vara hjälpsamt för många fler än de som har lässvårigheter.

Emma Lindeblads avhandling "Assistive technology as reading interventions for children with reading impairments with a one-year follow-up", innehåller tre empiriska studier som alla syftar till att öka förståelsen för kopplingarna mellan självbegrepp, läsförmåga, psykisk hälsa och assisterande teknik. Man har också tittat på användningen av applikationer i surfplattor som hjälpmedel för att underlätta läsning och kompensation för lässvårigheter och dess inverkan på deltagarnas självbegrepp och psykiska hälsa samt på deras läsförmåga av intresse.

Källa: Linnéuniversitetet

Senaste nytt

Därför leder ekokammare på nätet till radikalisering

25 november 2022

Användare på det högerextremistiska forumet Stormfront blir mer och mer radikala ju längre tid de spenderar där, och forumet fungerar på så sätt som en sorts digital ekokammare. Det visar forskning från Göteborgs universitet.

Därför nätshoppar svenskar mest i Europa

24 november 2022

Svenskar gör i snitt 4,1 digitala köp i veckan och spenderar totalt 4 815 kronor i månaden totalt sett genom olika köp på nätet. Därmed toppar vi nätshopparlistan jämfört med tolv andra europeiska länder. Det visar en ny undersökning från Paypal.

Så sänker Internet of Cheese mejeriets elkostnader

24 november 2022

Internet of Cheese är gårdsmejeriet Framtida Bruks system som startar osttillverkningen automatiskt när elpriset är som lägst på natten. Nu vill mejeriet hjälpa andra att automatisera småskaliga processer.

Årets AI-svensk 2022

23 november 2022

För sin insats inom AI och energieffektiviseringar tilldelas Jonas Tannerstad, chef el och automation, Örebrobostäder, utmärkelsen Årets AI-svensk.

Så skiljer sig cyberhoten mellan privat och offentlig sektor

23 november 2022

Politiskt motiverade angripare är ett större säkerhetshot mot offentliga verksamheter än vad de är för näringslivet, visar en ny undersökning. Inom det offentliga ser man även de anställda som en högre risk än vad som är fallet inom det privata. 

Stäng