Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Appar ökar läsförmågan

Ny forskning från Linnéuniversitetet visar att tekniska hjälpmedel som appar är effektiva pedagogiska redskap för elever med läs- och skrivsvårigheter.

15 november 2017 it i skolan

AdobeStock_101707268_2.jpg

Foto: Adobe stock

I sin avhandling har Emma Lindeblad, doktorand vid Linnéuniversitetet, undersökt kopplingen mellan så kallad assisterande teknik, applikationer i surfplattor, och självbild samt psykisk hälsa hos elever med läs- och skrivsvårigheter. Resultatet är positiva på flera olika sätt.

– Resultaten visar att barn- och ungdomar med läs- och skrivsvårigheter som deltagit i vår studie inte mår sämre eller uppvisar någon mer negativ uppfattning om sig själva än andra barn och ungdomar i samma ålder. Tidigare forskning har visat att dessa elever mått sämre än elever utan läs- och skrivsvårigheter. Vi har även kommit fram till att tekniska hjälpmedel kan verka positivt på läsförmågan och öka motivationen till skolarbete indirekt. Vi anser att pedagogers kunskapsnivå och förmåga till effektiv stöttning även på emotionell nivå, troligtvis har bidragit till denna utveckling, säger Emma Lindeblad.

AT en positiv upplevelse

Assisterande teknik, AT, används redan i skolan av exempelvis specialpedagoger och studien visar också att användningen av dem kan vara en positiv upplevelse för eleverna. Pedagoger kan alltså fortsätta utöva sina goda strategier.

AT i form av appar använder vi dagligen. Till exempel i form av Siri, kalender, påminnelser och så vidare. Att ta till sig text via att lyssna på den kan vara hjälpsamt för många fler än de som har lässvårigheter.

Emma Lindeblads avhandling "Assistive technology as reading interventions for children with reading impairments with a one-year follow-up", innehåller tre empiriska studier som alla syftar till att öka förståelsen för kopplingarna mellan självbegrepp, läsförmåga, psykisk hälsa och assisterande teknik. Man har också tittat på användningen av applikationer i surfplattor som hjälpmedel för att underlätta läsning och kompensation för lässvårigheter och dess inverkan på deltagarnas självbegrepp och psykiska hälsa samt på deras läsförmåga av intresse.

Källa: Linnéuniversitetet

Senaste nytt

Irland granskar Insta

19 oktober 2020

Instagram granskas av den irländska motsvarigheten till Datainspektionen. Bakgrunden är att plattformen kan ha misslyckats med att skydda data som rör personer under 18 år.

Data mot halka

19 oktober 2020

Trafikverket använder anonymiserad fordonsdata från vanliga bilar som är ute och åker. På så vis samlar man in hela 200 miljoner mätpunkter istället för 300 stycken, vilket var siffran myndigheten fick in tidigare.

It stoppar bränder

16 oktober 2020

Nu ska smart teknik hjälpa till att upptäcka skogsbränder. MSB hoppas att kombinationen av satelliter, drönare och kameror ska hjälpa till att bekämpa bränder. 

AI mot stroke

15 oktober 2020

Forskare vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Chalmers Tekniska Högskola ska undersöka om AI kan hjälpa till att hitta tidiga tecken på stroke. 

H&M återvinner live

14 oktober 2020

Nu kan du se live hur dina gamla kläder omarbetas till nya plagg. Det är textilmaskinen Looop som återvinner i en av H&M:s butiker i Stockholm.

Gisslanåret 2020

14 oktober 2020

Ransomware och vd-bedrägerier är hitintills i år de vanligaste cyberattackerna. Det är framförallt hälso- och sjukvård samt it- och telekom som är de mest utsatta branscherna.