Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Appar ökar läsförmågan

Ny forskning från Linnéuniversitetet visar att tekniska hjälpmedel som appar är effektiva pedagogiska redskap för elever med läs- och skrivsvårigheter.

15 november 2017 it i skolan

AdobeStock_101707268_2.jpg

Foto: Adobe stock

I sin avhandling har Emma Lindeblad, doktorand vid Linnéuniversitetet, undersökt kopplingen mellan så kallad assisterande teknik, applikationer i surfplattor, och självbild samt psykisk hälsa hos elever med läs- och skrivsvårigheter. Resultatet är positiva på flera olika sätt.

– Resultaten visar att barn- och ungdomar med läs- och skrivsvårigheter som deltagit i vår studie inte mår sämre eller uppvisar någon mer negativ uppfattning om sig själva än andra barn och ungdomar i samma ålder. Tidigare forskning har visat att dessa elever mått sämre än elever utan läs- och skrivsvårigheter. Vi har även kommit fram till att tekniska hjälpmedel kan verka positivt på läsförmågan och öka motivationen till skolarbete indirekt. Vi anser att pedagogers kunskapsnivå och förmåga till effektiv stöttning även på emotionell nivå, troligtvis har bidragit till denna utveckling, säger Emma Lindeblad.

AT en positiv upplevelse

Assisterande teknik, AT, används redan i skolan av exempelvis specialpedagoger och studien visar också att användningen av dem kan vara en positiv upplevelse för eleverna. Pedagoger kan alltså fortsätta utöva sina goda strategier.

AT i form av appar använder vi dagligen. Till exempel i form av Siri, kalender, påminnelser och så vidare. Att ta till sig text via att lyssna på den kan vara hjälpsamt för många fler än de som har lässvårigheter.

Emma Lindeblads avhandling "Assistive technology as reading interventions for children with reading impairments with a one-year follow-up", innehåller tre empiriska studier som alla syftar till att öka förståelsen för kopplingarna mellan självbegrepp, läsförmåga, psykisk hälsa och assisterande teknik. Man har också tittat på användningen av applikationer i surfplattor som hjälpmedel för att underlätta läsning och kompensation för lässvårigheter och dess inverkan på deltagarnas självbegrepp och psykiska hälsa samt på deras läsförmåga av intresse.

Källa: Linnéuniversitetet

Senaste nytt

Nya appar efter attacken

18 januari 2021

Efter attacken på Kapitolium i USA har de stora sociala medie-plattformarna tröttnat på hetsiga inlägg från Donald Trump och hans anhängare. Men det finns andra plattformar som välkomnar dessa.

Sekundsnabbt covidtest

18 januari 2021

Nu finns det ett test som upptäcker antikroppar mot coronaviruset på bara några sekunder. Lösningen bygger på 3D-printade guldpartiklar i nanostorlek och har tagits fram av forskare i USA.

Nätfiske med paket

15 januari 2021

Microsoft och DHL är de varumärken som används mest vid phishingförsök. De mest utnyttjade branscherna är teknik, följt av logistik och detaljhandel. 

Kommuner ikapp 2035

14 januari 2021

Behovet av digital kompetens har fördubblats de senaste 15 åren inom offentlig sektor. Först 2035 spås myndigheter, regioner och kommuner att vara ikapp den privata sektorn.

Lämnar VMware för Intel

14 januari 2021

Pat Gelsinger ersätter Bob Swan och blir ny vd på Intel. Pat Gelsinger kommer närmast från rollen som vd för VMware men har en lång historia med Intel, där han började jobba som tonåring.

Hundens nya vän

14 januari 2021

En uppkopplad dörr låter din hund springa in och ut ur huset som den vill, utan att du behöver vara hemma.