Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Appar ökar läsförmågan

Ny forskning från Linnéuniversitetet visar att tekniska hjälpmedel som appar är effektiva pedagogiska redskap för elever med läs- och skrivsvårigheter.

15 november 2017 it i skolan

AdobeStock_101707268_2.jpg

Foto: Adobe stock

I sin avhandling har Emma Lindeblad, doktorand vid Linnéuniversitetet, undersökt kopplingen mellan så kallad assisterande teknik, applikationer i surfplattor, och självbild samt psykisk hälsa hos elever med läs- och skrivsvårigheter. Resultatet är positiva på flera olika sätt.

– Resultaten visar att barn- och ungdomar med läs- och skrivsvårigheter som deltagit i vår studie inte mår sämre eller uppvisar någon mer negativ uppfattning om sig själva än andra barn och ungdomar i samma ålder. Tidigare forskning har visat att dessa elever mått sämre än elever utan läs- och skrivsvårigheter. Vi har även kommit fram till att tekniska hjälpmedel kan verka positivt på läsförmågan och öka motivationen till skolarbete indirekt. Vi anser att pedagogers kunskapsnivå och förmåga till effektiv stöttning även på emotionell nivå, troligtvis har bidragit till denna utveckling, säger Emma Lindeblad.

AT en positiv upplevelse

Assisterande teknik, AT, används redan i skolan av exempelvis specialpedagoger och studien visar också att användningen av dem kan vara en positiv upplevelse för eleverna. Pedagoger kan alltså fortsätta utöva sina goda strategier.

AT i form av appar använder vi dagligen. Till exempel i form av Siri, kalender, påminnelser och så vidare. Att ta till sig text via att lyssna på den kan vara hjälpsamt för många fler än de som har lässvårigheter.

Emma Lindeblads avhandling "Assistive technology as reading interventions for children with reading impairments with a one-year follow-up", innehåller tre empiriska studier som alla syftar till att öka förståelsen för kopplingarna mellan självbegrepp, läsförmåga, psykisk hälsa och assisterande teknik. Man har också tittat på användningen av applikationer i surfplattor som hjälpmedel för att underlätta läsning och kompensation för lässvårigheter och dess inverkan på deltagarnas självbegrepp och psykiska hälsa samt på deras läsförmåga av intresse.

Källa: Linnéuniversitetet

Senaste nytt

Analytics kan förbjudas i EU – Google efterlyser nytt avtal

24 januari 2022

Analysverktyget Google Analytics bryter mot GDPR enligt den österrikiska dataskyddsmyndigheten. På sikt kan verktyget komma att förbjudas i EU. Nu efterlyser Google ett nytt avtal för dataöverföring mellan USA och EU.

Självkörande fordon i trafik testas i Göteborg

21 januari 2022

Ju fler autonoma fordon, desto viktigare att de kan samspela med varandra. Därför testas nu samtrafikering med godsrobotar och självkörande minibussar på Chalmers campus Johanneberg.

Tuffare nätregler väntar i EU – slår hårt mot techjättar

21 januari 2022

EU-parlamentet har med kraftig majoritet röstat ja till lagförslaget DSA. I förslaget finns bland annat krav på mer transparens från stora techföretag och ett förbud mot riktad annonsering mot minderåriga.

Gartner: it-investeringar och konsultberoende ökar 2022

19 januari 2022

De globala it-investeringarna kommer uppgå till 4 500 miljarder dollar under 2022, en ökning på 5 procent jämfört med 2021. Samtidigt kommer beroendet av externa konsulter att öka, enligt Gartner.

DHL fejkas mest av hackare

19 januari 2022

Fraktföretaget DHL toppar listan över bolag som hackare oftast utger sig för att vara, för att komma åt känsliga uppgifter i så kallade phishing-attacker. Det visar Check Points phishing-rapport för Q4 2021.