Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Appar ökar läsförmågan

Ny forskning från Linnéuniversitetet visar att tekniska hjälpmedel som appar är effektiva pedagogiska redskap för elever med läs- och skrivsvårigheter.

15 november 2017 it i skolan

AdobeStock_101707268_2.jpg

Foto: Adobe stock

I sin avhandling har Emma Lindeblad, doktorand vid Linnéuniversitetet, undersökt kopplingen mellan så kallad assisterande teknik, applikationer i surfplattor, och självbild samt psykisk hälsa hos elever med läs- och skrivsvårigheter. Resultatet är positiva på flera olika sätt.

– Resultaten visar att barn- och ungdomar med läs- och skrivsvårigheter som deltagit i vår studie inte mår sämre eller uppvisar någon mer negativ uppfattning om sig själva än andra barn och ungdomar i samma ålder. Tidigare forskning har visat att dessa elever mått sämre än elever utan läs- och skrivsvårigheter. Vi har även kommit fram till att tekniska hjälpmedel kan verka positivt på läsförmågan och öka motivationen till skolarbete indirekt. Vi anser att pedagogers kunskapsnivå och förmåga till effektiv stöttning även på emotionell nivå, troligtvis har bidragit till denna utveckling, säger Emma Lindeblad.

AT en positiv upplevelse

Assisterande teknik, AT, används redan i skolan av exempelvis specialpedagoger och studien visar också att användningen av dem kan vara en positiv upplevelse för eleverna. Pedagoger kan alltså fortsätta utöva sina goda strategier.

AT i form av appar använder vi dagligen. Till exempel i form av Siri, kalender, påminnelser och så vidare. Att ta till sig text via att lyssna på den kan vara hjälpsamt för många fler än de som har lässvårigheter.

Emma Lindeblads avhandling "Assistive technology as reading interventions for children with reading impairments with a one-year follow-up", innehåller tre empiriska studier som alla syftar till att öka förståelsen för kopplingarna mellan självbegrepp, läsförmåga, psykisk hälsa och assisterande teknik. Man har också tittat på användningen av applikationer i surfplattor som hjälpmedel för att underlätta läsning och kompensation för lässvårigheter och dess inverkan på deltagarnas självbegrepp och psykiska hälsa samt på deras läsförmåga av intresse.

Källa: Linnéuniversitetet

Senaste nytt

Plattform för integration i Värmdö

4 januari 2018

Med den mobila tjänsten Mobilearn erbjuder Värmdö kommun nyanlända en förenklad integrationsprocess, anpassat stöd dygnet runt och ett stort urval av den viktigaste samhällsinformationen på det egna modersmålet.

Störningsfritt med smarta algoritmer

3 januari 2018

Störningar i onlinetjänster är ett allt vanligare problem som kostar både pengar och tålamod. Nu har Umeåforskaren Olumuyiwa Ibidunmoye utvecklat automatiserade algoritmer för att förhindra störningar i tjänster vars data lagras i en molnserver.

En miljard till AI-forskning

2 januari 2018

Forskningen om AI i Sverige får helt nya resurser när Knut och Alice Wallenbergs stiftelse bidrar med 1 miljard kronor. Mottagare är WASP, Wallenberg Autonomous Systems and Software Program, där KTH ingår.

Avatar för barnintervjuer

29 december 2017

Linnéuniversitetet har fått 300 000 kronor från Vinnova för att vidareutveckla en webbplattform för avatarbaserad intervjuträning. Utbildningen ska höja kompetensen i att samtala med barn om känsliga ämnen och används redan av Migrationsverket.

Sverige tappar i digitalt ledarskap

29 december 2017

Telia är det bolag som lyckats bäst inom digitalisering i Sverige i år. Det visar en rapport som studerat Sveriges 80 största bolag. Samtidigt ökar gapet mellan svenska och internationella företag.

AI överträffar förväntningarna

29 december 2017

Intresset för robotisering och AI växer snabbt inom näringslivet. I en ny undersökning från Deloitte svarar över hälften av bolagen att de påbörjat robotiseringsprojekt och att teknologin höjer kvaliteten och sänker kostnader.