Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Appar ökar läsförmågan

Ny forskning från Linnéuniversitetet visar att tekniska hjälpmedel som appar är effektiva pedagogiska redskap för elever med läs- och skrivsvårigheter.

15 november 2017 it i skolan

AdobeStock_101707268_2.jpg

Foto: Adobe stock

I sin avhandling har Emma Lindeblad, doktorand vid Linnéuniversitetet, undersökt kopplingen mellan så kallad assisterande teknik, applikationer i surfplattor, och självbild samt psykisk hälsa hos elever med läs- och skrivsvårigheter. Resultatet är positiva på flera olika sätt.

– Resultaten visar att barn- och ungdomar med läs- och skrivsvårigheter som deltagit i vår studie inte mår sämre eller uppvisar någon mer negativ uppfattning om sig själva än andra barn och ungdomar i samma ålder. Tidigare forskning har visat att dessa elever mått sämre än elever utan läs- och skrivsvårigheter. Vi har även kommit fram till att tekniska hjälpmedel kan verka positivt på läsförmågan och öka motivationen till skolarbete indirekt. Vi anser att pedagogers kunskapsnivå och förmåga till effektiv stöttning även på emotionell nivå, troligtvis har bidragit till denna utveckling, säger Emma Lindeblad.

AT en positiv upplevelse

Assisterande teknik, AT, används redan i skolan av exempelvis specialpedagoger och studien visar också att användningen av dem kan vara en positiv upplevelse för eleverna. Pedagoger kan alltså fortsätta utöva sina goda strategier.

AT i form av appar använder vi dagligen. Till exempel i form av Siri, kalender, påminnelser och så vidare. Att ta till sig text via att lyssna på den kan vara hjälpsamt för många fler än de som har lässvårigheter.

Emma Lindeblads avhandling "Assistive technology as reading interventions for children with reading impairments with a one-year follow-up", innehåller tre empiriska studier som alla syftar till att öka förståelsen för kopplingarna mellan självbegrepp, läsförmåga, psykisk hälsa och assisterande teknik. Man har också tittat på användningen av applikationer i surfplattor som hjälpmedel för att underlätta läsning och kompensation för lässvårigheter och dess inverkan på deltagarnas självbegrepp och psykiska hälsa samt på deras läsförmåga av intresse.

Källa: Linnéuniversitetet

Senaste nytt

Algoritm som artist

25 mars 2019

Första skivkontraktet med en algoritm har signerats. Warner Music har kommit överens med tyska appen Endel om att producera 20 album under 2019.

Spionage mot Sverige

25 mars 2019

Kina bedriver omfattande industriellt cyberspionage mot Sverige. Det skriver Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, i en ny rapport.

Första smarta roboten

22 mars 2019

Genom det nya KPAM-systemet så kan robotar identifiera, plocka upp och hantera föremål som den inte sett tidigare. Detta kan vara till stor hjälp på bland annat fabriker och ses som ett genombrott då robotar tidigare krävt förprogrammering.

Putins eget internet

22 mars 2019

En ny rysk lag kan komma att isolera landets Runet från resten av internet, för att på så sätt förhindra att information forsar ut och in genom Ryssland. Lagförslaget stöds av både Vladimir Putin och Moskvas lagstiftare. 

App öppnar it-branschen

21 mars 2019

Startupföretaget Imagilabs vill ge unga tjejer möjligheten att forma framtidens teknik. Nu tar Dora Palfi och Beatrice Ionascu kodning in i mobilen. Med deras app kan alla lära sig programmera utan förkunskaper.

Sveriges smartaste by

21 mars 2019

Nu startar Veberöd med knappt 5 000 invånare ett projekt för framtidens samhällsplanering. Målet är att testa nya lösningar för hållbar utveckling, minska klyftan mellan beslutsfattare och medborgare, och inspirera andra byar i Sverige och utomlands.