Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Appar ökar läsförmågan

Ny forskning från Linnéuniversitetet visar att tekniska hjälpmedel som appar är effektiva pedagogiska redskap för elever med läs- och skrivsvårigheter.

15 november 2017 it i skolan

AdobeStock_101707268_2.jpg

Foto: Adobe stock

I sin avhandling har Emma Lindeblad, doktorand vid Linnéuniversitetet, undersökt kopplingen mellan så kallad assisterande teknik, applikationer i surfplattor, och självbild samt psykisk hälsa hos elever med läs- och skrivsvårigheter. Resultatet är positiva på flera olika sätt.

– Resultaten visar att barn- och ungdomar med läs- och skrivsvårigheter som deltagit i vår studie inte mår sämre eller uppvisar någon mer negativ uppfattning om sig själva än andra barn och ungdomar i samma ålder. Tidigare forskning har visat att dessa elever mått sämre än elever utan läs- och skrivsvårigheter. Vi har även kommit fram till att tekniska hjälpmedel kan verka positivt på läsförmågan och öka motivationen till skolarbete indirekt. Vi anser att pedagogers kunskapsnivå och förmåga till effektiv stöttning även på emotionell nivå, troligtvis har bidragit till denna utveckling, säger Emma Lindeblad.

AT en positiv upplevelse

Assisterande teknik, AT, används redan i skolan av exempelvis specialpedagoger och studien visar också att användningen av dem kan vara en positiv upplevelse för eleverna. Pedagoger kan alltså fortsätta utöva sina goda strategier.

AT i form av appar använder vi dagligen. Till exempel i form av Siri, kalender, påminnelser och så vidare. Att ta till sig text via att lyssna på den kan vara hjälpsamt för många fler än de som har lässvårigheter.

Emma Lindeblads avhandling "Assistive technology as reading interventions for children with reading impairments with a one-year follow-up", innehåller tre empiriska studier som alla syftar till att öka förståelsen för kopplingarna mellan självbegrepp, läsförmåga, psykisk hälsa och assisterande teknik. Man har också tittat på användningen av applikationer i surfplattor som hjälpmedel för att underlätta läsning och kompensation för lässvårigheter och dess inverkan på deltagarnas självbegrepp och psykiska hälsa samt på deras läsförmåga av intresse.

Källa: Linnéuniversitetet

Senaste nytt

Okända appar hotar GDPR

25 april 2018

Nära hälften av företagens nätverkstrafik och applikationer kan it-ansvariga inte identifiera och i en fjärdedel av fallen har 70 procent av nätverkstrafiken okänd identitet.

Sundare med sensor

25 april 2018

Glöm hälsoappar som kräver att du knappar hur mycket du äter. Nu har forskare vid Tufts University i USA utvecklat en pytteliten sensor som håller koll på vad du stoppar i dig.

KTH gör borta bäst

24 april 2018

I samarbete med KTH har Nordic Choice Hotels utvecklat en lösning som låter gästerna bestämma hur hotellrummet ska se ut. Vare sig du vill sova under en stjärnhimmel, är fascinerad av Måns Zelmerlöv eller vill ha bilder av familjen på väggar och tak, så kan det nu ordnas.

MSB utbildar offentlig sektor

24 april 2018

Kunskapen om dataintrång och hur man skyddar sig mot attacker behöver förbättras i offentlig sektor. Det anser regeringen som nu ger MSB uppdraget att utbilda alla berörda.

 

Cisco lanserar Webex Teams

23 april 2018

Cisco ska nu samla konferenssamtal, möten och samarbetslösningar under paraplyet Webex. Dessa tjänster har tidigare gått under Cisco Spark, men ska nu integreras i Webex och döpas om till Webex Teams. Samtidigt som förändringen sker presenterar Cisco också en rad uppdateringar. 

Testbädd 2.0

23 april 2018

Testbädd Göteborg ska med innovation och digitalisering framtidssäkra hela regionen. Projektet är resultatet av ett samarbete mellan bland annat Rise, Chalmers, Göteborgs universitet och näringslivet.