Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Allt snabbare surf

I Sverige fortsätter vi att surfa snabbare och snabbare för varje år som går. Huvudstaden Stockholm är etta.

27 mars 2017 digit

surfhastighet.jpg

Den genomsnittliga hastigheten när det gäller att ta emot och skicka data över fasta bredband har ökat i alla svenska län. Under 2016 hade inte något län under 50 Mbit/s för att ta emot data, en stor skillnad mot 2013 då inget län hade över 50 Mbit/s.

Högst snitt har Stockholms län på 84 Mbit/s och lägst placerar sig Jönköping på 52 Mbit/s.

Medelhastigheten för hela Sverige att ta emot data om man även inkluderar mobilt bredband via modem eller router ligger på 59 Mbit/s.

Källa: Internetstiftelsen i Sverige (IIS)

Senaste nytt

Nästan enligt plan

25 maj 2020

Kommunala huvudmän är bättre på att ta fram digitaliseringsplaner för sina skolor. Men tre av tio, av alla som tagit fram en handlingsplan, har inte följt upp den under det senaste året. Det visar en ny undersökning från Skolverket. 

Sveriges första 5G

25 maj 2020

Tele2 har aktiverat Sveriges första publika 5G-nät i Stockholm, näst på tur är Göteborg och Malmö. Även Telia och Tre arbetar med införandet av tekniken. 

Gartner om it-året

20 maj 2020

Marknaden för global it beräknas uppgå till totalt 3,4 biljoner dollar 2020, en minskning med 8 procent jämfört med 2019. Nedgången är en följd av coronapandemin vilket lett till att it-chefer endast får prioritera verksamhetskritiska initiativ.

Skolmat på distans

20 maj 2020

I mars stängdes Sveriges gymnasieskolor och i april lanserade därför AcadeMedia en app som ger eleverna tillgång till skolluncher. Nu kan lösningen bli permanent.

Vårdens coronaportal

19 maj 2020

Nu lanseras Utbudsplatsen, en databas fylld med digitala lösningar och medicintekniska hjälpmedel, där kommunal vård, omsorg och socialtjänst kan se vad marknaden erbjuder under coronakrisen.

Skolans felfokus

19 maj 2020

Skolans snabba digitalisering ställer nya krav på lärare, elever och verktyg och det finns en risk att undervisningen handlar mer om programvaran än om nya ämneskunskaper. Det visar forskning från Göteborgs universitet.