Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

12-åring kodade egen läxapp

Det fanns inga bra appar för gloslärande, märkte 12-årige Hugo Falk från Göteborg. Då tillverkade han en själv.

9 juni 2016 it i skolan

learn it insidan.jpg

Learn it från insidan.

 När jag pluggade glosor satt jag med papper och skrev först orden på svenska och sedan på det andra språket och kollade i boken så att det blev rätt. Men det tar lång tid och är inget jag kan göra på exempelvis spårvagnen till och från skolan, säger han till 99mac.

Användare kan skriva in frågor och rätt svar själva vilket gör att appen fungerar som hjälp vid studier kring alla möjliga ämnen, inte bara glosor. Appen heter Learn it och finns numera i App Store.
– Det går att spara de frågor man haft fel på separat och öva vidare på bara dem. Det låter kanske inte som en så stor grej, men det blir mycket effektivare. Säg att du har ett stort prov på 100 glosor, och att det är omkring hälften som du känner dig osäker på. Då kan du lägga mest energi på att öva på "felen". Jag är så förvånad över att något liknade inte redan fanns i App Store!

Hans programmeringsintresse är inte helt nytt. Hugo var inte mer än fem år när han av en släkting blev upplärd att programmera i Qbasic.
 Jag tyckte det var kul och gjorde en kalkylator och lite frågesporter. Men det är ett väldigt gammalt språk så när jag var sju år började jag med Java som ger fler möjligheter när det gäller bland annat användargränssnitt.

Hugo Falk kommer ta tio kronor för appen och det är för att försöka få tillbaka de 1000 kronor som är vad en utvecklarlicens hos Apple kostar. Att Hugo har ett starkt intresse för apputveckling råder det inga tvivel om, men att det är något han ska jobba med när han blir vuxen är inte självklart.
 Det finns mycket annat som jag också tycker är roligt så vi får se. Jag har fått höra att jag borde kunna söka sommarjobb som IOS-utvecklare, men jag måste fylla 13 år först, säger han till 99mac.

Senaste nytt

Big bang med AI

16 november 2018

AI utvecklad för ansiktsigenkänning på Facebook har fått i uppdrag att identifiera helt andra stjärnor. AI-boten Claran skannar bilder som tagits av radioteleskop för att identifiera universums många miljoner galaxer och svarta hål.

Byggboom med gaming

16 november 2018

En djungel av begrepp och it-system som inte kommunicerar med varandra är stora utmaningar för tillverkare av modulhus. Ny forskning från Luleå tekniska högskola visar hur teknik från dataspelsvärlden förenklar och rationaliserar det industriella byggandet av flerbostadshus.

Underkända e-myndigheter

15 november 2018

Trafikverket och Arbetsförmedlingen är de myndigheter som har kommit längst när det gäller den digitala kontakten med medborgarna. Men överlag behöver svenska myndigheter och storstadskommuner göra en kraftansträngning för att öka den digitala mognaden.

GDPR utmanar e-handeln

15 november 2018

Nordiska konsumenter blir alltmer tveksamma till hur näthandelsföretag använder persondata. Två av tre konsumenter tror att företagen delar kunduppgifterna med en tredje part och är mycket, eller ganska oroliga över hur uppgifterna används.

I gruvan med VR

14 november 2018

Det är få förunnat att uppleva en av Sveriges viktigaste näringar på plats tusen meter under jord. Men för den som vill röra sig fritt mellan schakt och gångar finns nu ett virtuellt alternativ skapat av forskare vid Luleå tekniska högskola i nära samarbete med LKAB.

AI spelar på känslor

13 november 2018

Datorspel som anpassar sig till användarens upplevelse för att skräddarsy spelupplevelsen är under utveckling på högskolan i Skövde. Vägen dit går via ett artificiellt neuronnät som med hjälp av en vanlig webbkamera kan analysera känslor och ansiktsuttryck.