Svenska vd:ar: AI-kompetens viktigast för framgång kommande år
AI-kompetens är den viktigaste framgångsfaktorn för organisationer de kommande tre åren. Samtidigt har AI-användningen bland svenska kontorsarbetare mer än fördubblats under senaste året – men vi ligger fortfarande i lä jämfört med Danmark och Finland. Detta visar två nya AI-undersökningar.
En ny global studie som Forbes genomfört på uppdrag av KPMG visar att svenska vd:ar ser AI-kompetens som den viktigaste faktorn för affärsframgång de kommande åren. Åtta av tio menar att AI-kompetens är avgörande, vilket är en högre andel än för övriga faktorer som inflation, geopolitiska risker och cybersäkerhet. Globalt rankas i stället cybersäkerhet högst.
– Vi har nu nått en punkt där det råder bred enighet om AI:s potential och förändringstakten accelererar snabbt. Frågan är nu hur denna potential ska tillvaratas och integreras med organisationens verksamhet, vilket är en utmaning av en annan karaktär än vi tidigare sett, säger Theresa Lagerbielke, chef för People & Change Consulting, på KPMG Sverige.
Trots att AI prioriteras så pass högt uppger endast 48 procent av svenska vd:ar att deras organisationer har rätt kompetens för att få ut den fulla nyttan av AI, jämfört med 75 procent i andra utvecklade länder.
Samtidigt bedömer 60 procent av vd:arna att deras styrelser är rustade för att hantera avancerad teknik – för utländska företag är siffran 89 procent.
AI-användningen fördubblas i Sverige
En annan rapport från Solita visar att AI-användningen bland svenska kontorsarbetare har mer än fördubblats från 25 till 53 procent på ett år. Trots ökningen ligger Sverige efter både Danmark (65 procent) och Finland (62 procent). Danmarks dagliga användning är 71 procent högre än Sveriges.
– Det är glädjande att se att användningen ökar så kraftigt i hela Norden. För att Europa ska förbli konkurrenskraftigt måste vi fortsätta lära oss och anamma nya arbetssätt. Med vår höga utbildningsnivå, starka digitala mognad och djupt rotade etiska värderingar är Norden unikt positionerat för att leda utvecklingen av ansvarsfull AI, säger Ossi Lindroos, vd på Solita.
Det verkar även finnas en sorts kunskapsparadox på AI-området i Norden. 80 procent förväntar sig nämligen att AI kommer förändras deras jobb i grunden, men endast en av tio menar att AI-kompetens är viktigt för den egna karriären.
– Vi ser ett gap på 70 procentenheter mellan den transformation som medarbetarna förväntar sig och den förberedelse de faktiskt gör. Organisationer som inte överbryggar det här gapet riskerar att bygga sin AI-strategi på entusiasm snarare än kompetens, säger Lasse Girs, Head of AI Transformation på Solita.
Rapporten visar även på att anledningarna till att nyttja generativ AI varierar mellan olika länder. I Danmark används främst tekniken för att förbättra kvaliteten i arbetet, medan snabbhet är den främsta drivkraften i Sverige och Finland.
”Styrning möjliggör innovation”
Danmark kombinerar även högst regelefterlevnad i Norden (71 procent) med högst användning (65 procent), vilket enligt rapportförfattarna indikerar att styrning möjliggör innovation, inte hämmar den. I Sverige saknar 14 procent fortfarande AI-riktlinjer, jämfört med 10 procent i Danmark och 7 procent i Finland.
I alla tre länder skiljer sig AI-användningen kraftigt beroende på inkomst. I Sverige är klyftan störst, här använder 72 procent av höginkomsttagare generativ AI regelbundet, jämfört med 36 procent av låginkomsttagare.
Läs mer om ämnet:
