SCB: AI-användningen i svenska företag ökar

Bild På Tangentbord Och Scb

AI-användningen ökar hos svenska företag, visar en ny mätning från Statistiska Centralbyrån. Informations- och kommunikationsföretag är mest framträdande i sin AI-användning, medan transportsektorn nyttjar tekniken minst. Större företag har lättare för att etablera AI – ofta med flera olika syften. 

11 december 2025Uppdaterad 11 december 2025Reporter Sofia HellströmerAIFoto Adobe stock, SCB

Sedan 2021 har SCB följt utvecklingen av artificiell intelligens i näringslivet via undersökningen "It-användning i företag" – och kurvan går stadigt uppåt. I den senaste mätningen för 2025 uppger 35 procent av alla företag med minst tio anställda att de använder AI, en ökning med drygt tio procentenheter jämfört med 2024 och hela 25 procentenheter sedan början av decenniet.

Störst användning inom information och kommunikation 

Informations- och kommunikationsföretag toppar listan med 87,9 procent AI-användning, medan transportsektorn ligger längst ner med 12,2 procent – och är den enda bransch som minskat sedan 2024. Bland de största ökningarna märks företag inom reparation av datorer och kommunikationsutrustning, plus 31,5 procentenheter, en ökning på ungefär 275 procent. Även företag inom fastighetsverksamhet har ökat sin AI-användning kraftigt, nämligen med 27,4 procentenheter, vilket innebär en ökning på nästan 100 procent jämfört med 2024. 

Stora företag tar täten 

Storleken på företagen spelar roll: 71,9 procent av stora företag (250 eller fler anställda) använder AI, jämfört med 49,6 procent av medelstora (50-249 anställda) och 30,8 procent av små företag (10-49 anställda). Resurser och kompetens tror man är avgörande faktorer för att lyckas implementera tekniken. 

Trots ökningen står många företag utanför. 65 procent använder inte AI och mer än hälften har inte ens övervägt det. Den största bromsklossen är brist på expertis, det svarar 74,7 procent, följt av oro för dataskydd och integritet samt brist på kvalitetsdata.

Flera användningsområden 

AI används främst för marknadsföring och försäljning, 41,7 procent, samt administration och företagsledning, 35 procent. Större företag har fler syften och använder tekniken mer brett. Under 2025 var det 56 procent av de stora AI-användande företagen som hade två eller fler syften med sin användning, jämfört med 48 procent och 40,6 procent för de medelstora respektive små företagen. 

Många väljer färdiga lösningar 

Allt fler företag väljer att köpa kommersiella AI-system i stället för att utveckla egna lösningar – en tydlig förändring jämfört med tidigare år. Den snabba utvecklingen och ökade tillgängligheten av färdiga AI-lösningar tyder på att teknologin nu är en central del av svensk företagsvardag. 

Läs mer om ämnet:

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT