Google ska DMA-granskas av EU-kommissionen – riskerar stora böter
EU:s konkurrenskommissionär Teresa Ribera.
EU-kommissionen ska inleda en granskning av hur Google utnyttjar sin dominerande ställning för att gynna sina AI-satsningar. Syftet med granskningen är att avgöra om bolaget följer Digital Markets Act, som ska säkerställa rättvis konkurrens inom den digitala sektorn.
– Ett fritt och demokratiskt samhälle bygger på mångsidiga medier, öppen tillgång till information och ett levande kreativt landskap. AI får inte utvecklas på bekostnad av våra grundläggande värderingar. Därför granskar vi om Google har infört oskäliga villkor för publicister och missgynnat konkurrenter, i strid med EU:s konkurrensregler, säger EU:s konkurrenskommissionär Teresa Ribera, i ett pressmeddelande.
I EU-kommissionens granskning undersöker man om Google använder innehåll från webbpublicister i sina AI-funktioner, som exempelvis AI-översikter, utan rätt ersättning eller möjlighet för skapare att säga nej. Man utreder även om det finns en risk att publicister tvingas acceptera villkor för att behålla synlighet på Google.
"Européer förtjänar den senaste tekniken"
Google själva kommenterar fallet skriftligen till TT: ”Detta riskerar att hämma innovationen på en marknad där konkurrensen är hårdare än någonsin. Européer förtjänar att kunna dra nytta av den senaste tekniken, och vi kommer att fortsätta arbeta nära publicister och den kreativa sektorn i deras omställning till AI-eran.”
– Detta fall är återigen en stark signal om vårt åtagande att skydda pressen på nätet och andra innehållsskapare och säkra en rättvis konkurrens på den växande AI-marknaden, säger Teresa Ribera i ett tal, rapporterar Ny Teknik.
Om överträdelser konstateras riskerar Google böter på upp till tio procent av sin globala årsomsättning. Utredningen är en del av en bredare EU-strategi för att reglera AI och teknikjättars dominans i Europa.
Läs mer om ämnet:
