Egen AI-lösning sparar tid för Alleima
Mathias Johansson, CIO, Alleima (t.v.)
Det från Sandvik avknoppade bolaget Alleima har runt 60 000 forskningsdokument om hur ämnen relevanta för stålindustrin reagerar med varandra. För att tillgängliggöra detta på ett smidigare sätt till bolagets medarbetare byggde man Alleima Guru – en generativ AI-lösning som i vissa fall skrivtiden för nya forskningsrapporter.
– Vi har en lång historia och därför väldigt mycket bra data och kunskap om hur man producerar produkter. Det behöver vi nyttja som en fördel för att bli ännu effektivare. Min roll blir att föra samman denna kunskap med nytt tekniskt stöd för våra produkter, säger Mathias Johansson, CIO, Alleima.
Alleima Guru sparar tid
Alleima kallar sig själv för en 160 år gammal startup: å ena sidan har man benet i stålindustrin, och är en avknoppning från Sandvik; å andra sidan är man fortfarande ett förhållandevis ungt, specialiserat och ingenjörstungt bolag med en multidimensionell it-strategi.
Om Alleima
Alleima Guru är för Mathias Johansson ”det bästa exemplet så långt”, som visar hur Alleima utvecklar sina egna tjänster. I den har man tagit en forskningsdatabas med cirka 60 000 forskningsdokument om hur olika ämnen reagerar i olika miljöer, och byggt en generativ AI baserat på en egen RAG-lösning, det vill säga ett eget sätt på vilket applikationen läser in och delar upp dokument, och gör dem sökbara.
Allt tillsammans med ”logiken från Open AI på toppen”.
– Detta gör att du lätt kan få fram om någon redan har forskat på det du håller på med. ”Finns det stöd och belägg för att en förändrad nickelgrad i en viss legering, påverkar dess egenskaper”, skulle du kunna fråga den, exempelvis. Vi har lite anekdotiska data när medarbetare har skrivit rapporter 60 procent mer effektivt med ”gurun” jämfört med utan.
En positiv bieffekt är att forskningscenter runt om i världen också kan få hjälp att översätta alla de dokument som idag kanske enbart finns på svenska.
Vad drar du för lärdomar från den här typen av intern tjänsteutveckling?
– För det första krävs ett riktigt tvärfunktionellt team, med såväl teknikkunskap som data- och informationskunskap. För det andra personer som är intresserade och som förstår möjligheterna med till exempel generativ AI. Och sist men inte minst: kom i gång. Börja göra saker, lär för varje steg ni tar så blir ni bättre och bättre.
"Lätt att fastna i en poc"
Mathias Johansson tror att ett av de vanligaste misstagen i denna typ av utvecklingsprojekt är att man inte definierar väl vad man vill åstadkomma.
– Vet man inte det är det lätt att fastna i poc:en och man testar utan att se vare sig potential eller syfte.
Sedan lanseringen av Alleima Guru har även ett antal spinoff:er utvecklats, bland annat för bolagets säljkår.
– Mycket av den information som säljare kan behöva kan vara både tekniskt komplicerat och svårtolkad. Därför har vi satsat på att utveckla en ”säljguru” som kan hjälpa till att filtrera och chatta med mera.
Var det självklart att ni själva skulle stå för utvecklingen av Alleima Guru-lösningen?
– För min del var det en viktig satsning för oss att göra, för att visa vilken typ av transformation vi kan göra med it. Det innebar bland annat att jag valde att spara pengar på andra delar av it för att investera i ett Digital Center of Excellence. Om it ska driva teknologiutveckling i din organisation, då kan den här typen av projekt behövas för att skapa utrymme och för att visa att man som it-organisation tar för sig. Visa att du är investerad i att effektivisera vissa områden för att utveckla andra. Det är mitt tips till andra it-beslutsfattare.
Läs mer om ämnet:

