Region Halland: Gemensamt vårdsystem banar väg för framtidens sjukvård

Nio regioner har gått samman i införandet av ett nytt vårdinformationssystem, däribland Region Halland som nu rullat ut plattformen till sina 9 000 medarbetare. Verksamhetschefen Patrik Dahlqvist Jönsson understryker vikten av att inte se det som ett it-projekt utan som en verksamhetsförändring, och delar med sig av nycklarna till ett lyckat införande.

5 november 2025Uppdaterad 5 november 2025Reporter Therese BengtnervårdFoto Adobe Stock, Fredrik Kron/Voister

Ni har gjort ett stort systembyte i Region Halland. Kan du beskriva bakgrunden – hur började det hela?

– Det finns en anledning till att man inte ofta byter vårdinformationsstöd inom hälso- och sjukvården. Det är en enorm apparat. Om man tittar tillbaka var det runt 2016 som vi i Region Halland beslutade att upphandla ett nytt vårdinformationsstöd, eftersom vårt dåvarande stöd inte längre räckte till, säger Patrik Dahlqvist Jönsson, verksamhetschef digitalisering i Region Halland.

– Ungefär samtidigt fanns det en konstellation av fem regioner, kallad Sussa Samverkan, som samarbetade kring NCS Cross. De hade också beslutat att göra en gemensam upphandling och öppnade upp för optionsmöjligheter. År 2019 var vi fyra regioner, där Halland ingick, som avropade optionen. Vi skrev vårt avtal 2020 kring Cosmic, det vårdinformationsstöd som nu rullas ut i alla regionerna. Halland gick i gång med driftsättningen i slutet av mars.

Ett vårdinformationssystem för nio regioner. Hur lägger man upp ett så stort projekt?

– Det är verkligen ett jätteprojekt. Några nycklar har varit avgörande. Bland annat har vi haft ett tydligt incitament och styrning att samverka mellan regionerna. Det har funnits en beställargrupp med regiondirektörer och hälso- och sjukvårdsdirektörer som hela tiden pekat på vikten av samverkan. Vi tror att vi kan bli mer effektiva, höja kvaliteten och bli starkare tillsammans. Det har varit vägledande i hur vi satt upp det gemensamma programmet för införandet.

Vilka utmaningar har ni stött på längs vägen?

– Det har varit många utmaningar. En viktig princip har varit att lika ska vara lika, och olika när det är nödvändigt. Vi har satt upp en gemensam grundkonfiguration för hela Cosmic, vilket krävt att vi kommit överens mellan regionerna. Vi har också försökt använda våra resurser klokt – till exempel har vi undvikit att både Örebro och Halland ska behöva sätta in en ortopedspecialist för samma område. Istället har vi delat på arbetsuppgifterna. Transparens har varit viktigt, liksom att kunna agera som en gemensam kund mot leverantören. Det har också krävt mod att ta tuffa beslut och hålla fast vid dem.

Ni har rullat ut systemet och har 9 000 medarbetare. Hur har mottagandet varit?

– En viktig förutsättning för att vi kunde rulla ut i den takt vi gjort är att vi sett detta som ett verksamhetsförändringsarbete, inte bara ett it-projekt. Det är mycket it, men den stora förändringen sker ute i vården. När vi gick igång den 29 mars var vården så förberedd att det nästan fanns en känsla av "kan vi inte bara få komma igång nu?". Man hade förberett sig tillräckligt och ville ta steget.

Hur jobbar ni idag med förbättringarna som ska vara verksamhetsdrivna?

– Vi gick igång med grunden i Cosmic för att hålla de tidsramar vi behövde förhålla oss till. Vårt tidigare system krävde att vi bytte inom en viss tid. Vi har också behövt enas med regioner, leverantören om en MVP-produkt, alltså en första version. Nu handlar det om att få på plats de delar som inte hann bli klara innan, samt att införa ett antal specialistområden i olika takt ute i regionerna.

Hur ser du på tempot det i ett sådant här digitaliseringsprojekt?

– Det är en lång resa att byta vårdinformationsstöd. Ibland behöver man göra stora investeringar i tid, pengar och förflyttning för att skapa möjligheter för digitalisering. Framför allt för att kunna applicera AI-lösningar krävs en bra grundstruktur, särskilt kring hur vi hanterar information i våra system.

Om du blickar framåt – vilka möjligheter öppnar det här upp för Region Halland och övriga regioner?

Det finns en anledning till att man inte byter vårdinformationsstöd inom hälso- och sjukvården ofta. Det är en enorm apparat.

– Framför allt möjligheten att bli ännu mer informationsdrivna i utvecklingen av hälso- och sjukvården. I Region Halland har vi länge arbetat för att bli informationsdrivna, och i många verksamheter ska man kunna bedriva effektiv vård utan ständig uppdatering av information. Men vi behöver också kunna använda vår data på ett bättre sätt för att fatta rätt beslut. Här har vi kunnat bidra med våra kunskaper till våra Sussa-kollegor. Vi har bland annat byggt ett gemensamt datalager.

– Nästa steg för Halland är att införa ett par specialistområden, där vi nu kör piloter. Det handlar bland annat om Nova-funktionaliteten, som innebär att man kan jobba mer mobilt – alltså mer vid patientens sida. Förhoppningsvis kan vi då lämna den sista användningen av papper och penna bakom oss, avslutar Patrik Dahlqvist Jönsson, verksamhetschef digitalisering i Region Halland.

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning