Olikvärdiga förutsättningar en utmaning när AI når klassrummet

När AI-assistenter tar plats i klassrummet krävs nya arbetssätt och kompetenser. För Jeanette Lundström, AI-strateg på Academedia, är det viktigt att skolkoncernen på ett likvärdigt sätt möter utvecklingen från grundskola till vuxenutbildning, genom bland annat AI-ambassadörer. I det arbetet är det avgörande att såväl elever som lärare är med på resan.

12 november 2025Uppdaterad 12 november 2025Reporter Tim LefflerAI i skolanFoto Fredrik Kron/Voister

– I skolans värld ser det väldigt olikvärdigt ut just nu vad gäller förutsättningar att ta till sig ny teknik eller AI, så för mig handlar det väldigt mycket om att skapa samma förutsättningar för alla, gällande exempelvis kompetensutveckling och vilka möjligheter som finns. Vi arbetar med de delarna på olika nivåer, säger Jeanette Lundström, AI-strateg på skolkoncernen Academedia.

Vad är de största utmaningarna ute på skolorna, bland lärare och rektorer?

– Det är en utmaning för lärare när teknikutvecklingen går så fort, och särskilt när elever använder ny teknik som läraren kanske inte känner till.

Ni är en stor koncern med skolor från förskola till vuxenutbildning över hela Sverige. Hur hjälper det er i arbetet?

– Det är en väldigt stor fördel. I de här frågorna blir man mycket starkare tillsammans. Alla kan inte jobba med alla frågor eller lära sig allt – det går inte. Men vi kan erbjuda kompetensutveckling till alla: elever, medarbetare och vårdnadshavare. Det gäller att skapa engagemang och få med alla på resan, och få nya färdigheter.

Vad gör ni just nu, och vad är målet framöver?

– Vi jobbar med olika delar. En del är nätverk med ambassadörer. Vi har otroligt skickliga pedagoger ute i våra verksamheter och vi lär oss tillsammans och delar med oss av det vi gör. Det är centralt. Vi har också utforskande labb där man får leka, lära och prova ny teknik. Det är det enda sättet att lära sig nytt.

– Vi driver också projekt för att skala upp användningen av AI-assistenter bland lärare och elever. Det kan handla om hur lärare och pedagoger kan använda sig av AI tillsammans med sina elever, eller hur en elev kan få stöd av AI vid tillfällen när det inte går att nå läraren.

– En nyckelfråga är att skapa nya vägar för att arbeta med innovation, för vi kommer behöva jobba med nya arbetssätt, och dessa måste vi ta fram tillsammans.

Hur kan AI användas konkret ute i verksamheten?

– Vi har exempel med AI-assistenter inom källkritik, eller som stöd i svenska. Vi jobbar med detta inom vuxenutbildningen, där vi använder AI-assistenter för att stötta elever i olika ämnen. Lärare arbetar med att definiera vilket material AI:n ska ha tillgång till och vilka frågor som ska ställas. Det är ett sätt att rama in användningen och göra den pedagogiskt relevant.

Upplever du att det finns en rädsla eller överdriven tro på AI i skolan?

– När det går så pass fort för en ny teknik att etableras, kan det finnas en övertro på att AI kan göra allt. Samtidigt finns det en rädsla att AI ska ta ens jobb eller att det ska leda till fusk. Det gäller att hitta en väg mitt emellan, där vi lär oss att ta ägandeskap över hur vi vill använda digitala verktyg och AI. Varje skola och lärare behöver hitta sin väg framåt.

Vad hoppas du att ni har uppnått om ett år?

– Jag hoppas att vi har en organisation där vi jobbar med utveckling för att lära oss nytt. Det här kommer att ta tid och vi är bara i början av resan. Det handlar om att hitta forum för att jobba med olika frågor, utifrån hr-perspektiv, säkerhetsperspektiv och att skapa möjligheter, så att det blir tydligt att ”så här använder vi AI, och här har vi lyckade exempel som alla kan använda sig av”, avslutar Jeanette Lundström.

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning