Höja lägstanivån – så skapar Afa Försäkring en bra digital medarbetarupplevelse
Mille Beckman, Afa Försäkring
För Mille Beckman, ansvarig för It-arbetsplats på Afa Försäkring, ligger fokus på att få ihop människa, teknik och plats genom gemensamma och förändrade arbetssätt. Och alla måste vara med på tåget.
En it-organisation hamnar ofta i en teknisk berättelse där lösningen stavas just teknik. Men Mille Beckman, ansvarig för It-arbetsplats, på Afa Försäkring ser lösningen i förändrade beteenden hos medarbetarna för att tillsammans skapa ett värde i tekniken som man valt att investera i.
– Idag pratar man mycket om bland annat AI och molntjänster. Men för att dra nytta av de digitala tjänsterna behöver man förändra hela arbetssättet – hur vi kommunicerar, hur vi samverkar, hur vi leder organisationen och hur vi får ihop människa, teknik och plats, säger han.
Inte som andra försäkringsbolag
Afa Försäkring är ett försäkringsbolag olikt andra försäkringsbolag. De ägs av arbetsmarknadsparter vilket innebär att de har LO, PTK och Svenskt Näringsliv som ägare med ett tydligt uppdrag att försäkra kollektivanslutna.
En viktig del i Afa:s uppdrag är också att jobba förebyggande för att exempelvis förhindra arbetsskador på arbetsmarknaden och stötta forskning kring arbetsmiljö och hälsa. Det kan till exempel handla om forskning kring digitala inslag, som hybridarbete, för att stärka den svenska arbetsmarknaden.
Avgörande beteendeförändringar
Traditionellt har bank- och försäkringsbranschen, som många andra branscher, varit väldigt knutna till den lokala, fysiska arbetsplatsen. Men i sviterna av pandemin ändrades arbetsklimatet och för många öppnades möjligheterna upp för att jobba utanför kontorets väggar med nya, digitala lösningar. Något som Mille Beckman menar kräver att man hittar gemensamma arbetssätt för medarbetarna.
– Det kan till exempel handla om att se till att vi får bästa möjliga utväxling av våra samarbetsplattformar genom att det finns ett samförstånd på arbetsplatsen kring hur dessa verktyg tillämpas. Det är ett pågående arbete hos oss, säger Mille Beckman.
För att inte hamna i ett läge där några kan och andra inte, måste man höja lägstanivån menar han, och poängterar att nivån på Afa inte är låg i dagsläget men att hela organisationen måste vara med på tåget – annars finns en risk att bara de mest entusiastiska eller insatta blir drivande.
– Att få hela organisationen med på tåget i pågående förändringar och framtida förflyttningar är väsentligt men också den största utmaningen. Det är svårt att ändra beteenden, men beteendeförändringen är avgörande för utvecklingen. Med samma utgångspunkt för alla medarbetare kan vi tillsammans ta steget till att jobba mer smart och effektivt och få ut mer värde av allas tid, säger Mille Beckman.
Läs mer om ämnet:
