Digitala studievägledaren Ada hjälper niondeklassare med gymnasieval

Bild På Ada Och Gymnasieelever

Snart ska cirka 100 000 niondeklassare göra sina gymnasieval. För att fler av dem ska kunna göra medvetna, välgrundade val lanserar Teknikföretagen SYV-botten Ada. 

7 november 2025Uppdaterad 12 november 2025Reporter Fredrik AdolfssonskolaFoto Teknikföretagen, Maja Brand/Bredda bilden

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Teknikföretagen har tagit fram Ada, en digital och personlig studievägledare. Ada använder generativ AI för att vägleda ungdomar utifrån deras intressen, drivkrafter och personlighetstyper.

Få som känner till teknikprogram

Syftet med Ada är att få fler unga att göra välgrundade gymnasieval. Ungdomsbarometerns Gymnasierapport visar nämligen att det ofta är svårt för niondeklassare att få en samlad bild av vilka utbildningar som finns och som leder till jobb. Lägst kännedom har Industritekniska programmet, som 66 procent av de unga inte känner till, trots att det enligt Skolverket är ett av gymnasieprogrammen med högst etableringsgrad efter examen. 

Den här bilden förstärks i Teknikföretagens rapport Unga och Stem. Där uppger en av tre att de avråtts från att välja teknik- eller naturvetenskapsprogrammet, trots att det finns ett ökande kompetensbehov inom dessa områden.

– Det är oroande att unga avråds från att studera naturvetenskapliga och tekniska utbildningar, samtidigt som vi vet att jobben finns där. Tekniska kunskaper behövs för allt från klimatomställning till digitalisering. Med Ada vill vi bidra till att fler unga får rätt bild av framtidens möjligheter och gör medvetna val, säger Maria Rosendahl, näringspolitisk chef på Teknikföretagen.

Del av regeringens STEM-strategi

Ada är en del av Teknikföretagens arbete för att bidra till målen i regeringens STEM-strategi. Ett av målen här är att andelen elever som väljer teknik- eller naturvetenskapsprogrammet i gymnasiet ska öka till 25 procent år 2035. 

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT