Smartare arbetsvardag på Postnord med modern enhetshantering

André Jansson, Postnord.

Postnord har de senaste åren gått från en traditionell it-miljö med centraliserad datorhantering, till en modern, molnbaserad arbetsplats där medarbetarna kan starta upp sina enheter var som helst. Medarbetarnas positiva inställning till förändring har varit avgörande i arbetet. Det menar André Jansson, Chief Architect Workplace, som nu har siktet inställt på att integrera AI mer och mer i verksamheterna.

14 oktober 2025Uppdaterad 15 oktober 2025Reporter Fredrik AdolfssonarbetsplatsFoto Fredrik Kron/Voister

– Under de senaste tre åren har vi gjort ganska stora förflyttningar. En av dessa är att vi har lämnat det traditionella sättet att hantera och rulla ut datorer på. Tidigare hade vi en miljö med en centraliserad hantering av datorer, där de var tillagda i Active Directory och fysiskt fanns i datacentret. Nu har vi gått över till modern enhetshantering och alla datorer är Autopilot-registrerade, vilket innebär att du kan ansluta din dator var du än befinner dig, när som helst.

– Det är en fantastisk utveckling jämfört med tidigare, då man var tvungen att vara på kontoret för att kunna starta upp sitt arbete. Idag kan vi till exempel skicka hem datorer till våra medarbetare, vilket har förbättrat deras arbetsförutsättningar avsevärt, säger André Jansson, Chief Architect Workplace, Postnord.

Så det är bättre för hybridarbete?

– Exakt. Vi har i princip inget kvar av den gamla on-prem-miljön.

Ni har också gjort en förändring gällande konferensrumsutrustning. Vad innebär det?

– Vi har gått över till Microsofts molntjänster även för konferensrum. Många rum är nu utrustade med Teams-enheter som loggar in automatiskt när du kommer in. Du kan även använda din mobiltelefon för att skanna QR-koden på enheten och logga in. Då kan du ta med rummet in i ett möte, även om det inte är inbjudet. Det är perfekt när man är på språng.

Vad innebär dessa förändringar för er som bolag?

– Mycket handlar om användarupplevelse, vilket har varit ett stort fokus för oss på sistone. Vi vill göra vardagen enklare för alla medarbetare, oavsett om de är white collar eller blue collar.

Att göra så stora förändringar i ett stort och etablerat bolag – vilka har varit de största utmaningarna?

– Jag tycker det är roligare att prata om de positiva förmågorna vi har haft. Viljan att förändras och förbättras har funnits hos både medarbetare och ledning. Det har funnits en insikt om att vi måste utvecklas kontinuerligt och det har varit avgörande för att vi inte ska fastna i gammalt tänk.

– Självklart finns det fortfarande vissa legacy-system och gamla applikationer. Detta har vi bland annat löst genom att använda en Citrix-miljö, där vissa applikationer har fått flytta in.

Om vi blickar framåt – hur hoppas du att PostNord ser ut digitalt om ett år?

– Förhoppningsvis har vi då anammat AI på ett bra sätt. Det är ett hett ämne just nu, särskilt med Microsofts Copilot. Vi har många medarbetare som är intresserade av olika typer av AI-lösningar. Om ett år hoppas jag att vi har kommit i gång med riktig affärsnytta för AI-användning.

– Ett exempel är att kunna generera automatiska svar. Om du till exempel lägger en beställning för att få en rättighet eller access till ett program, kan vi göra ett anrop till en LLM som genererar ett svar baserat på din förfrågan. Då slipper du skriva ett manuellt svar varje gång – du får ett aktuellt och relevant svar direkt.

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning