Salstentor förhindrar AI-fusk på svenska universitet

Universitetskanslersämbetet (UKÄ) har på uppdrag av regeringen undersökt hur olika lärosäten i Sverige arbetar med att förebygga AI-fusk. Deras analys visar att det pågår ett omfattande arbete för att förhålla sig till den nya teknik som generativ AI innebär.
– Man kan inte fuska sig genom livet och man ska heller inte kunna fuska sig genom sin utbildning. Hjälpmedel som AI-verktyg kan framstå som en praktisk lösning på kort sikt men risken är att studenterna får alltför ytliga kunskaper. Vi ser nu hur lärosäten agerar genom att till exempel ha fler salstentor för att höja tröskeln till att fuska. Jag tror att det är helt rätt väg att gå och det visar att lärosätena tar den här utvecklingen på allvar, säger gymnasie-, högskole-, och forskningsminister Lotta Edholm, i ett pressmeddelande.
Inget utbrett AI-fusk vid distansstudier
I UKÄ:s kartläggning har man enbart fokuserat på hur lärosätena arbetar för att förhindra fusk med AI vid examinationer som inte övervakas, till exempel vid hemtentamen, skriftliga inlämningsuppgifter eller examensarbeten. Det man kunnat se är att det inte finns något utbrett fusk.
Det är fortfarande relativt få rapporterade disciplinärenden i Sverige med koppling till AI om man ser till hur många studenter som använder sig av AI-verktyg i sina studier.
Lärosäten har förändrat sina examinationsformer
UKÄ:s analys visar även att svenska lärosäten har förändrat examinationsform och examinationsuppgifternas innehåll, genomfört kompetenshöjande insatser för studenter och lärare, samt upprättat eller reviderat sina styrdokument kopplat till AI. Det pågår även ett arbete med att ta fram gemensamma riktlinjer för AI i högre utbildning.
– Vi behöver också titta på hur studenter använder AI-verktyg och andra hjälpmedel i sina studier i stort, därför har även UKÄ ett parallellt uppdrag att se över just detta. Det är viktigt att vi får upp alla korten på borden, säger gymnasie-, högskole-, och forskningsminister Lotta Edholm.
Läs mer om ämnet: