Tiktok tar över som nyhetskälla för unga 

Ungdom Håller I Telefon Med Tikok; Mediekonsumtion, Nyheter

Svenskarnas medievanor är präglade av stora generationsskillnader och Tiktok är idag den snabbast växande nyhetskällan för ungdomar, som föredrar brottsnyheter framför politik. Det visar två nya rapporter från Mediemyndigheten.

12 september 2025Uppdaterad 12 september 2025Reporter Sofia HellströmermediekonsumtionFoto Adobe Stock

Svenskar har blivit alltmer digitala i sin mediekonsumtion, oavsett ålder, och sedan en ökning under pandemin har den genomsnittliga så kallade användningstiden legat på sex till sju timmar per dag. En liknande kurva går att se för konsumtionen av nyheter, som också ökade kraftigt under åren med pandemin och som sedan dess har varit en viktig del i konsumtionen.

Skillnaden är att svenskar idag läser nyheterna digitalt i stället för på papper, och den yngre generationen konsumerar nyheter på Tiktok. Detta är några av fynden i två nya rapporter från Mediemyndigheten: Mediekonsumtion 2025 och Svenska nyhetsvanor 2005–2024.

Unga konsumerar nyheter på Tiktok 

Äldre tar del av nyheter via traditionella källor som SVT och Sveriges Radio, medan yngre har koll på nyhetsläget via sociala medier. Tiktok är nyhetskällan som växer allra mest i åldrarna 9–24 år. I åldersgruppen 15–24 år svarar närmare hälften att de får sina nyheter på Tiktok, vilket är en ökning med 35 procent sedan 2020. När det gäller vad för typ av nyheter man konsumerar visar rapporterna att de under 30 år helst läser om brott och rättsväsende, och mindre om politik och samhälle. 

– Dessa rapporter lyfter fram tydligheten i att unga idag tar del av nyheter på ett helt annat sätt än övriga åldersgrupper. Vi behöver följa och förstå hur nyhetsvanorna hos befolkningen utvecklas för att kunna föreslå insatser som ska förstärka det journalistiska uppdraget – som är väsentligt för demokratin, säger Jan-Olof Lind, generaldirektör för Mediemyndigheten, i ett pressmeddelande. 

Yngre gillar Youtube

Tittandet på linjär tv fortsätter att minska i alla åldersgrupper men de som är över 60 år tittar mest, i genomsnitt 220 minuter per dag jämfört med 15–29 åringar som tittar 14 minuter. Nästan 80 procent av alla hushåll har tillgång till en betald streamingtjänst; Netflix är den vanligaste. Youtube är den överlägset mest populära streamingtjänsten bland de yngre, medan de äldre väljer SVT Play.  

Samma tendenser går enligt rapporten att se för radio: det analoga radiolyssnandet minskar och det digitala lyssnandet tar över. Bilradio är det som når flest, traditionell radio dominerar för de mellan 65–85 år, och för alla yngre än så, är det podcasts som tar mest andelar i det digitala lyssnandet. 

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT