Svenska lärare mer negativa till AI än nordiska kollegor

Generativ AI har blivit ett etablerat inslag i undervisningen och används av drygt halva lärarkåren, men tekniken bidrar också till en del oro bland lärare. Det visar en ny, nordisk undersökning från bolaget Bonus.
– Våra undersökningar ger stöd åt bilden av att AI får en växande betydelse i undervisningen. Samtidigt finns det fortsatt en stor osäkerhet och oro kring hur det ska påverka elevernas utbildning, säger Jennie Bacchus Hertzman, analyschef på Bonus, i ett pressmeddelande.
Över hälften (56 procent) av de drygt 930 svenska lärarna använder AI-verktyg för att skapa undervisningsmaterial, och 25 procent av dessa gör det någon gång i månaden eller oftare. Drygt en av tre (37 procent) har laddat upp publicerat material, såsom facktexter, i ett AI-verktyg, ofta med syfte att skapa övningsuppgifter, sammanfattningar eller mer lättlästa varianter av underlaget.
Särskilt i grundskolan ligger Sverige efter sina nordiska kollegor något i sin AI-användning.
Tveksamma och oroade
Svenska lärare tenderar också att vara mer tveksamma än sina nordiska kollegor till att AI kommer ersätta traditionella läromedel, och mer oroade över negativa effekter på elevernas lärande. 42 procent tror att AI påverkar utbildningen negativt, medan 19 procent ser en positiv effekt.
När lärarna får blicka fram tror dock fler än hälften (56 procent) att de kommer använda AI-verktyg i högre eller mycket högre utsträckning för undervisningssyfte. Drygt 13 procent tror inte att de kommer använda AI-verktyg alls.
I sina frisvar i undersökningen efterlyser lärarna stöd, riktlinjer och utbildning kring AI. Man är också rädd för fusk och minskat lärande, och att AI kan hota elevers förmåga att tänka, skriva och resonera själva. Men generativ AI ses samtidigt som ett verktyg som kan underlätta vardagen för lärare.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Kantar Media. Deltog gjorde 2 540 lärare i Norden, från grundskola, gymnasium och eftergymnasiala utbildningar. 939 av dessa lärare är etablerade i Sverige.
Läs mer om ämnet: