Spotify tar krafttag mot AI-musik

Spotify Pa Mobil 960X640

75 miljoner AI-låtar har redan rensats bort – nu sätter Spotify upp tydliga riktlinjer för att sätta stopp för AI-musiken med bland annat ett nytt spamfilter.

26 september 2025Uppdaterad 26 september 2025Reporter Josefine NybergAIFoto Adobe stock

Under torsdagen meddelade Spotify att de genom en ny AI-policy vidtar åtgärder för att reglera inflödet av AI-musik på plattformen. Policyn innefattar bland annat en starkare filtrering av spam i form av ett nytt filter som identifierar och tar bort snabbtillverkad musik från oseriösa aktörer som enbart är ute efter royaltypengar.

Vidare införs hårdare regler mot imitationer och bedrägerier i syfte att stoppa så kallade deepfakes – musik med exempelvis en AI-genererad röst som är lik en etablerad artists. 

Dessutom ska det lanseras en AI-märkning av musik enligt en ny branschstandard som just nu jobbas fram av musikbranschen. Åtgärderna ska lanseras för tjänstens 700 miljoner användare under de närmaste dagarna.

Inte emot AI 

AI inom musikbranschen har varit ett omdebatterat ämne de senaste åren och väckt oro hos många artister. Enligt Spotify har man bara under det senaste året tagit bort 75 miljoner låtar som klassats som spam. 

– Det är långt mer än hela Spotifys katalog var när jag först började på företaget 2011, säger Charlie Hellman, vice president och musikansvarig på Spotify.

Företaget vill dock betona att de inte är emot AI inom musikskapande. Charlie Hellman hoppas att artisters användning av AI-produktionsverktyg gör dem mer kreativa än någonsin.

– Jag vill vara tydlig med att vi inte vill straffa artister som använder AI på ett autentiskt och ansvarsfullt sätt, säger han.

Nya policybeslut kommer att tas kontinuerligt allt eftersom tekniken utvecklas.

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT