Branscherna som kan tjäna mest pengar med hjälp av generativ AI 

Bild På Kontor Och Svenska Sedlar

Företag som inför generativ AI brett i verksamheten har i genomsnitt potential att öka sin lönsamhet med 11 procent, visar en ny analys från KPMG. Kraftigast lönsamhetspotential finns inom branscherna teknik, media och telekom. 

26 september 2025Uppdaterad 26 september 2025Reporter Fredrik Adolfssongenerativ AIFoto Adobe stock

Det finns en kraftig lönsamhetspotential med generativ AI om tekniken införs brett och verksamheten anpassar sina arbetssätt. För ett genomsnittligt storbolag uppgår den potentiella lönsamheten till i snitt 11 procent av EBITDA (ett mått på ett företags resultat före räntor, skatter, avskrivningar och nedskrivningar). 

Av detta kommer 48 procent från uppgifter med låg eller medelhög komplexitet, medan 52 procent kommer från uppgifter med hög komplexitet som ofta kräver skräddarsydda lösningar eller AI-agenter, enligt KPMG.

– För många företag är detta ett starkt skäl att börja med generativ AI nu. Med AI-agenter på väg kan den fulla potentialen öka ytterligare. Rapporten visar även på rätt blygsamma siffror med tanke på att tiden som frigörs av AI kommer kunna allokeras till mer värdeskapande uppgifter, säger Johanna Wind Wade, AI lead, KPMG Sverige.

Olika branscher har olika potential

Teknik, media och telekom har störst lönsamhetspotential med generativ AI (18 procent), följt av hälsovård och life science (15 procent). Lägst lönsamhetspotential återfinns inom branscherna energi och kemi (4 procent). 

– Samtidigt ska man komma ihåg att hittills har inget företag infört generativ AI tillräckligt brett och länge för att mäta dess fulla potential över tid. Det finns också utmaningar att övervinna på vägen mot värde, inklusive tillämpning, data och förtroende, säger Johanna Wind Wade.

Trots rapporter om ett visst AI-tvivel den senaste tiden, visar KPMG:s undersökningar att runt 90 procent av företagsledarna tror att AI kommer att hjälpa deras verksamhet utvecklas under de kommande två åren. Hälften av företagen som just nu skalar upp sin användning av genAI har ännu inte kunnat visa upp någon ROI, men 31 procent förväntar sig att denna ska komma under det kommande halvåret. 

– Det finns ett stort värde i AI, men också en tydlig risk när användningen växer snabbare än kunskapen. För att möta utvecklingen och få ut värdet krävs både kontinuerlig utbildning och tydliga strategier hos företagen, säger Johanna Wind Wade.

I undersökningen har KPMG analyserat över tre miljarder datapunkter från över 17 miljoner företag, och kvantifierat värdet som står på spel vid full implementering och adoption av generativ AI för varje enskilt företag. Därutöver granskade man finansiellt mer i detalj över 7 000 börsnöterade bolag. 

Läs mer om ämnet:

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT