SDK, AI-assistenter och Digital post vägen framåt för Katrineholm

Katrineholm arbetar just nu med de nationella initiativen SDK och Digital post, vilket ska öka kommunens effektivitet, hållbarhet och medborgarservice. Därutöver rullar man ut en AI-assistent som initialt ska agera stöd inom hemtjänsten, men på sikt vara till nytta även för medborgare och fler yrkesroller inom kommunen. 

14 augusti 2025Uppdaterad 14 augusti 2025Reporter Fredrik Adolfssonkommun

Vad arbetar ni med gällande digitalisering just nu? 

– Just nu har vi stort fokus på det handslag som SKR och Inera driver. De har presenterat fyra initiativ, och vi har valt att börja med två: Säker digital kommunikation och Digital post, säger Andreas Peterzén, digitaliseringschef i Katrineholms kommun.

Vad är förhoppningen att detta ska ge er? 

– För Säker digital kommunikation hoppas vi kunna ha ett smidigt utbyte med andra myndigheter. Idag kan vi inte skicka material digitalt på ett säkert sätt, vilket gör att exempelvis socialtjänsten måste skicka kurirer mellan Katrineholm och Nyköping – en enkel resa på sex mil – för att lämna journaler.  

Det låter inte särskilt effektivt? 

– Nej, det är ineffektivt, kostsamt och dåligt ur flera aspekter. Vi ser en stor vinst i att kunna skicka personlig information digitalt, inte bara gällande regionen i Nyköping utan även till myndigheter som Polismyndigheten, Kronofogden och Skatteverket. Det kommer att skapa stort mervärde. 

Kan det även vara till nytta för medborgarna? 

– Absolut. Om vi kan utbyta information digitalt och snabbt, minskar handläggningstiderna. Det är en direkt nytta för medborgarna. Ärenden kan hanteras flera dagar snabbare.

Så man kan säga att det även innebär ökad medborgarservice? 

– Ja, och här kommer även det andra initiativet in: Säker digital post. Vi ska kunna skicka information till kommunmedborgare via exempelvis Kivra eller andra meddelandetjänster. Här finns också en ekonomisk vinning eftersom det kostar ganska mycket att skicka ett fysiskt brev idag. 

Jag har hört att ni även arbetar med någon form av AI-assistent? 

– Ja, det är ett arbete vi driver på väldigt hårt. Det roliga just nu är att vi börjar breddinföra det i verksamheten. Tidigare har det mest varit tester, men nu rullar vi ut det. Först ut är vår hemtjänst, där medarbetarna kommer att ha med sig en AI-assistent i sin mobiltelefon. Assistenten är så pass smart att den kan ta emot information på i princip alla språk, vilket är ett stort stöd för medarbetare som har problem med svenskan.  

Så en person med bristande svenska kan ställa frågor till assistenten istället för att leta runt på exempelvis intranätet?

– Precis. Inom hemtjänsten finns hundratals olika rutiner, exempelvis: Vad gör man om brukaren inte öppnar dörren? Vad gör man om brukaren har ramlat? Det är omöjligt att hålla allt i huvudet. Tänk en sen kväll, personalen kommer ensam och en brukare har ramlat och slagit sig. Då känns det nog extra tryggt att kunna kommunicera på sitt hemspråk och få steg-för-steg-guider. Assistenten kan också vidimera att informationen kommer från kommunen.

Så det kan vara extra behjälpligt vid stressiga situationer? 

– Ja, när en olycka inträffar kan stresspåslaget bli högt. Då vill man vara säker på att man hittar rätt information. Vi har också lagt in att assistenten ger telefonnummer till exempelvis jourhavande sjuksköterska, så att medarbetaren känner sig trygg. 

Hur hoppas du att Katrineholm ser annorlunda ut digitalt om 18 månader? 

– Om 18 månader kommer Katrineholm att se annorlunda ut, framför allt vad gäller medborgarservice. Många av initiativen inom handslaget ger direkt nytta för medborgarna. Vi kommer också att rulla ut en AI-assistent på vår hemsida som har koll på all kommunal information. Det kommer ge stor nytta både för medborgare och internt – till exempel för chefer som slipper bläddra i pärmar för att exempelvis hitta information om semesterdagar för sin personal, och så vidare. All sådan info finns i stället i assistenten. 

Och för de som slipper åka sex mil fram och tillbaka till Nyköping? 

– Ja, det är en stor vinst. Det kostar pengar, tar tid och är inte miljövänligt. Det finns bara uppsidor med att göra fler ärenden digitalt. 

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning