AI-verkstad: Nya uppdraget till Försäkringskassan och Skatteverket

Regeringen har gett Försäkringskassan och Skatteverket i uppdrag att utreda möjligheterna för en gemensam AI-verkstad för offentlig sektor. Målet är att öka offentlig förvaltnings förmåga till utveckling och användning av resurseffektiv och hållbar AI. AI-verkstaden var en av AI-kommissionens rekommendationer i dess färdplan för Sverige.
I februari i år lämnade AI-kommissionen en mängd förslag till regeringen, varav ett var att ge Skatteverket och Försäkringskassan i uppdrag att bygga en AI-verkstad för offentlig förvaltning.
Civil- och digitaliseringsminister Erik Slottner skriver nu på Linkedin att grunden för verkstaden lagts, och att den ska underlätta för goda exempel att spridas: ”Det finns en risk för att bra lösningar fastnar i en enskild kommun eller en enskild enhet. Med en gemensam AI-verkstad kan offentliga aktörer dela och återanvända lösningar”.
Skatteverket och Försäkringskassan tilldelas 30 miljoner kronor vardera för uppdraget, som ska redovisas senast den 12e januari 2026. Uppdraget går ut på att se över rättsliga, tekniska och organisatoriska förutsättningar - men också på att ge förslag på hur kompetensstöd och rådgivnings ska kunna erbjudas, skriver ministern vidare.
Att valet föll på Skatteverket och Försäkringskassan beror dels på den tidigare rekommendationen, dels på att båda verksamheter byggt upp en storskalig AI-infrastruktur.
– Vi vill bidra till att växla upp till en starkare gemensam utvecklingskraft och stärka samspelet mellan alla aktörer som behöver AI för adressera samhällsutmaningarna och kommer därför att arbeta med AI-lösningar på olika sätt inom olika delar av den offentliga verksamheten, säger Dan Nordell, strateg inom AI och digitalisering samt ansvarig för det nya uppdraget på Skatteverket, i ett pressmeddelande.
Maskering, översättning, transkribering och identifiering
Exakt vilka tjänster en AI-verkstad kan innehålla är inte specificerat i förväg men Erik Slottner nämner ändå gemensamma ”byggblock” av tjänster inom exempelvis översättning, maskning av känsliga uppgifter, transkribering av samtal och identifiering av person.
Skatteverket uppger vidare i sitt pressmeddelande att de kommer att undersöka möjligheterna för insatsteam som kan stödja utvecklingen, komma med rättslig vägledning med mera. De pekar också på behovet av dialog med en rad andra organisationer, däribland Digg, AI-noden Mimer vid Linköpings universitet, Upphandlingsmyndigheten och SKR.
Läs mer om ämnet: