Rätt patient i rätt stol med digital tandvård i Region Halland

Region Halland arbetar med digital tandvård, som gör att patienter kan söka vård via chatt eller videomöte. Detta kan bland annat avlasta akutvården från icke-akuta ärenden, och ersätta förberedande samtal inför tandställning. Framåt kommer fler uppföljande besök och mer proaktiv behandling att kunna ske digitalt vilket frigör värdefull stolstid, enligt Maria Wattsgård, tandläkare och strateg vid Folktandvården i regionen.

16 juni 2025Uppdaterad 16 juni 2025Reporter Therese BengtnervårdFoto Fredrik Kron/Voister

Vad är digital tandvård? 

– Det är en plattform som vi kan använda både som en chatt eller som ett videobesök, samt för att skicka ut förberedande formulär till patienten inför våra besök. De kan även själva ta kontakt med oss via chatten, säger Maria Wattsgård, tandläkare och strateg, Folktandvården Region Halland. 

Vad kan det vara för besök, exempelvis? 

– Det kan vara små barn som ramlar och slår sig, och exempelvis får ett sår i läppen eller slår i sina framtänder. Då kan föräldrarna ta ett foto och vi kan göra en bedömning om patienten behöver komma till oss på besök eller om vi kan hjälpa dem bara via chatten.

Hur har resan sett ut från start till där ni befinner er nu?  

– Vi har haft det uppe på chefsmöten, så att de har fått vara delaktiga i införandet. Sedan har vi också haft workshops med alla våra medarbetare, med olika patientfall. Där har de kunnat se de vanliga akuta ärendena, exempelvis visdomständer som är svullna och gör ont, eller barntrauman som jag nämnde tidigare, eller besvär efter ett tandläkarbesök, där man till exempel har ont efter att ha tagit bort en tand.

Hur är uppfattningen hos patienter som har testat att besöka tandläkaren digitalt? 

– Enligt våra patientenkäter är de väldigt nöjda. Vi har också videobesök med behandlingsinformation inför att patienten ska få tandställning, vilket har varit väldit uppskattat. Patienter och föräldrar behöver inte avvika från skola och jobb, utan kan koppla upp sig till mötet med sina mobiler. Vi har också videosamtal för ettåringar med en enkät som skickas ut till föräldrarna efteråt, där det är många som svarar att de skulle rekommendera det här besöket till en vän.

Vilka har varit de största vinsterna från vårdens sida?  

– Att vi kan ha rätt patient i stolen. Annars när vi möter våra patienter måste vi alltid ha vår tandläkarutrustning och tandläkarstol, men nu kan vi ha de patienter som verkligen behöver tandläkarstolen hos oss, så vi frigör stolstid. 

Vad är nästa steg?  

– Nästa steg blir att utveckla detta ännu mer, att ha fler uppföljande besök digitalt och även kunna jobba mer proaktivt, såsom att följa upp tandborstvanor och se hur det går med måltider exempelvis. Karies är en väldigt vanlig sjukdom som vi lägger mycket tid på, så att jobba mer med det digitalt skulle vara jättebra, avslutar Maria Wattsgård.

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning