Ny digitaliseringsstrategi ska generera ett smartare Luleå Energi

Luleå Energi har tagit fram en digitaliseringsstrategi och handlingsplan för åren 2025 till 2027, som är tänkta att stärka energibolagets digitala omställningsförmåga. Fokus i arbetet ligger bland annat på ökad automation och innovation, standardisering av processer och att involvera kunder i utvecklingen.
Luleå Energis nya digitaliseringsstrategi syftar till att stärka den digitala omställningsförmågan i koncernen genom ökad effektivitet, flexibilitet och innovation. Integreringen av digitala lösningar i verksamheten är en av delarna i att skapa rätt förutsättningar för koncernen att fortsätta driva på energiomställningen i regionen.
– Luleå Energis vision är att vi ska vara ett nav i regionens energiomställning. Det kräver nya sätt att arbeta och vi behöver internt se förändring och anpassning som våra ledstjärnor för att kunna möta och bidra till omställningen som sker i vår region. Digitalisering är en av de avgörande faktorerna för att lyckas, säger Erik Karlsson, chef digital utveckling på Luleå Energi.
Fyra strategiska områden
Strategin fokuserar på fyra prioriterade områden: kund, medarbetare, innovation och struktur.
Kund: Här strävar Luleå Energi efter att möta kundernas förändrade förväntningar genom att involvera dem i utvecklingen och erbjuda flexibla digitala lösningar.
Medarbetare: Genom att automatisera och effektivisera arbetsuppgifter vill koncernen frigöra medarbetarnas potential och skapa en mer användarvänlig digital arbetsmiljö.
Innovation: Organisationen ska tillåtas att utforska nya affärsmodeller och tekniker, såsom AI, för att generera nya affärer och utveckla verksamheten.
Struktur: Standardisering av processer, metoder och it-arkitektur ska främja digitalisering och möjliggöra snabb omställning vid behov.
Handlingsplan med sex områden
Kopplat till strategin har Luleå Energi även tagit fram en handlingsplan med sex områden som man behöver utveckla för att kunna stärka den digitala omställningsförmågan.
– Att ha en tydlig digitaliseringsstrategi och en gemensam målbild har underlättat för oss att se vår resväg framåt på ett tydligare sätt. Genom att bryta ner målbilden till konkreta aktiviteter har vi lättare kunnat prioritera och samverka kring framtagande av en handlingsplan för året, säger Erik Karlsson.
Luleå Energi har påbörjat arbetet med handlingsplanen inom flera områden, men i närtid ligger ett stort fokus på att utveckla medarbetarnas digitala kompetens och strukturerna runt information.
– Detta innebär bland annat att kontinuerligt utbilda medarbetarna och låta dem lära genom att testa ny teknik. Vi har också samlat koncernens alla perspektiv på information under ett gemensamt initiativ för att skapa förutsättningar för digitalisering.
Därutöver arbetar Luleå Energi med att ta fram tydligare processer och metoder för att säkerställa att alla medarbetare vet hur man går från idé till digital lösning. Genom att standardisera och effektivisera arbetsmetoder vill man minska personberoenden och främja samverkan inom hela koncernen.
– Samverkan, både internt och externt, är avgörande för att nå resultat. Framåt blir det också viktigt att kunna mäta våra digitala initiativ, så att vi kan se det faktiska värdet som digitaliseringen skapar. Digitalisering har inget egenvärde i sig – utan måste leverera nytta för verksamheten och våra kunder, säger Erik Karlsson.
"Smartare och mer datadrivet bolag 2027"
Arbetet med denna strategi och handlingsplan ska göra Luleå Energi bättre rustade för att möta framtiden, och går samtidigt hand i hand med koncernens övergripande vision, affärsstrategi och den gröna omställningen i norr.
– Luleå Energi har liksom andra länge arbetat med att implementera digitala lösningar i verksamheten, men med en tydlig strategi och målbild börjar nu arbetet på riktigt. År 2027 ska vi vara ett smartare, mer digitalt kompetent och datadrivet bolag, säger Erik Karlsson.
Läs mer om ämnet: