Länsförsäkringar: Teknik är bara 30 procent – resten handlar om människor

Länsförsäkringar Kontor Och Maria Lundberg

Maria Lundberg, CDO på Länsförsäkringar. 

Länsförsäkringar är ett stort finansiellt hus med produkter inom bank, försäkring och pension. Med en stark lokal närvaro i samtliga av Sveriges län satsar företagsgruppen stort på en digital närvaro som motsvarar kundernas förväntansnivå. För att realisera visionen krävs fortsatta satsningar inom kompetensförsörjning och nya arbetssätt.

23 juni 2025Uppdaterad 23 juni 2025Reporter Therese BengtnerCIOFoto Adobe stock, Länsförsäkringar

– I vår målbild 2033 identifierar vi tydliga områden för hur vår affär ska utvecklas och hur vi ska leverera ökat värde för våra kunder. Jag tittar på hur vi ska förflytta våra förmågor och tekniska kompetenser, men också den operativa modellen: Hur får vi jobbet gjort, säger Maria Lundberg, CDO på Länsförsäkringar. 

Långt ifrån alla av bolagets över fyra miljoner kunder nyttjar hela tjänsteutbudet. En enorm affärsmöjlighet som kräver att bolaget möter kunden i rätt ögonblick med rätt erbjudande.

– Vi behöver vara personliga och relevanta, och utveckla vårt kundmöte. Därför driver vi stora initiativ kring vår arkitektur, vårt tjänsteerbjudande och vår informationsförsörjning; det vill säga hur vi ska nyttja vår data för att detta ska bli verklighet.

Utvecklingen behöver utgå från kundens ekosystem: Den direkta ingången kan vara Länsförsäkringar men ibland kommer kunden in via exempelvis en bilhandlare vid ett bilköp. Oavsett behöver kundupplevelsen uppfattas som en helhet. 

– Vi ska göra data till en strategisk tillgång. Det kan vara att förbättra vår kundservice, utveckla vår digitala bank eller förenkla vår skadereglering. Vi har höga ambitioner med automation, AI och analys för att bli mer effektiva på ett sätt som är etiskt, legalt och som kunden gillar. 

Viktigt med verksamhetsförflyttning

För Maria Lundberg handlar utvecklingen inte bara om teknik utan även om nya arbetssätt. 

– Ska vi få ut nyttoeffekter handlar detta om förmågor och människor. Vi kommer inte nå stora effektivitetsvinster med samma arbetssätt och stöd av AI och automation, utan vi måste nyttja tekniken för att jobba annorlunda. Teknik är 30 procent, resten är verksamhetsförflyttning. 

Länsförsäkringar satsar bland annat på promptskolor och en egen Chat GPT. 

– Det har överraskat mig hur snabbt vi får till ett brett nyttjande, våra marknadskommunikatörer har exempelvis fått nya dagliga rutiner med GPT. 

Lättare med regelefterlevnad

Tekniken kan också underlätta att efterleva alla regelverk. 

– Det finns inte förutsättningar längre att alla medarbetare ska kunna detaljer i riktlinjer och regelverk, så vi lanserar möjligheten att med stöd av AI kunna chatta med våra egna dokument kring riktlinjer, personuppgiftshantering och så vidare. På så sätt vet medarbetarna hur de ska agera rätt, vilket leder till effektivitet, trygghet och ökar vår förmåga att vara compliant. 

I och med att tekniken minskar arbete som är resurskrävande och kostsamt, ges utrymme att höja prestationen på andra håll och rekrytera ny kompetens.

– I kundmötet vill vi skapa konkurrenskraft och här bygger vi ytterligare kompetens. De flesta vi rekryterar har kompetens inom front end utveckling, data och AI, säkerhet och arkitektur. 

Någon talangbrist känner inte Maria Lundberg av, tvärtom gör den nya målbilden Länsförsäkringar till en mer attraktiv arbetsgivare.

– Vi söker ju inte bara teknisk kompetens utan de som vill arbeta nära affärs- och konceptutveckling, produktledning och kundupplevelsen – och koppla helheten till effekthemtagning. Jag upplever att många vill utvecklas i den riktningen och sätta det vi gör i ett större sammanhang. Det ger en motiverad och framåtlutad organisation där vi får till det goda samtalet i utvecklingsprocesserna.

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning