Digitala tjänster – en ljuspunkt för svensk export

Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.
It och telekom stod för en femtedel av Sveriges tjänsteexport under 2024. Sedan 2010 har tech-relaterade tjänster som exporteras fördubblats och enligt Business Swedens nya rapport ”Den osynliga exporten” har digitala tjänster rentav blivit en svensk paradgren.
Världshandeln med varor möter stora utmaningar i det rådande omvärldsläget, däribland chockhöjningar av tullar och konjunkturella faktorer, samtidigt som handeln med tjänster alltjämt fortsätter att öka. Globalt sett utgjorde tjänstehandeln motsvarande en tredjedel av den globala varuhandeln under förra året, och uppgick till ett värde av 8700 miljarder dollar. Under samma period stod tjänsteexporten för 60 procent av värdet för Sveriges totala varuexport – motsvarande 1260 miljarder kronor. Sveriges andel av den globala tjänstehandeln är dessutom större än vår andel av den globala varuhandeln, enligt rapporten.
Men det råder viss okunskap kring vad den internationella tjänsteexporten omfattar, och dess potential att bidra till svensk ekonomi. Detta bottnar bland annat i att den naturligt är svårare att förstå än varuhandeln och att statistiken som finns tillgänglig inte alltid är lätt att greppa. Dessutom lägger många företag ingen vikt vid om tjänster exporteras över landsgränser eller distribueras lokalt genom dotterbolag på den utländska marknaden. Detta gör tjänsteexporten till en, många gånger, dold tillgång menar Business Sweden.
Digitala tjänster – Sveriges kronjuvel
Svensk tjänsteexport går särskilt starkt inom digitala tjänster gentemot både företag och konsumenter. Detta grundar sig i att det svenska näringslivet har en långtgående digitalisering bakom sig och att tillverkningsindustrin applicerat nya affärsmodeller där erbjudandet många gånger övergått från funktionalitet och engångskostnad till abonnemang där varor och tjänster kombineras.
– Sverige är en utstickare inom digitala tjänster och våra techföretag står nu för 30 procent av den totala tjänsteexporten, säger Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden i ett pressmeddelande.
Utöver digitaliseringen i stort och nya affärsmodeller drivs den svenska tjänsteexporten i hög grad av ett mindre antal multinationella koncerner med huvudkontor i Sverige. En tredjedel av den svenska tjänsteexporten går att härleda dit, mellan dessa huvudkontor och deras dotterbolag i utlandet. Det kan exempelvis handla om digitala ritningar för specifika produkter eller koncerninterna tjänster. Här finns stor potential för Sverige framöver att ta en avgörande roll i expansionen i andra länder. De digitala tjänster som exporteras kan bli betydelsefulla för innovationskraft, skapandet av nya industrier och utvecklingen av traditionell tillverkningsindustri.
Om rapporten
Business Swedens analys baseras på intervjuer med ledande svenska exportföretag, kombinerat med studier och statistik från Kommerskollegium, Konjunkturinstitutet, Riksbanken och SCB.
Läs mer om ämnet: