Därför tror Yubico-grundaren på EU som framtidens tech-drivkraft

Stina Ehrensvärd är grundare av det globalt framgånsrika it-säkerhetsboalget Yubico och blev den 5 juni utsedd till 2025 års vinnare av EY World Entrepreneur Of The Year. För Voister berättar hon om drivkraften bakom framgångarna, sitt nya EU-säkerhetsprojekt och sin tilltro till EU som ledstjärna för framtidens digitala och demokratiska lösningar. Nästa projekt? Ett filmmanus om it-säkerhet.

5 juni 2025Uppdaterad 6 juni 2025Reporter Tim Leffler, Sofia HellströmerledarskapFoto Fredrik Kron/Voister

Är entreprenörskap någonting som du alltid har velat ägna dig åt eller var det snarare att du fick en idé som du ville göra någonting åt? 

– Första gången jag skulle logga in på internet hade jag nästan en andlig upplevelse, av att här är en plattform som är så häftig för världens demokrati och kommunikation, och har potential för mänskligheten. Sen när jag började lära mig hur sårbar plattformen är och vilket hot internetsäkerhet och kapade inloggningar betyder för potentialen och för internet, kände jag att det här måste jag få vara med och hjälpa till att lösa. Jag har en bakgrund som industridesigner och min man är elektronik- och dataingenjör med tidigare erfarenhet av att jobba med internetsäkerhetslösningar. Så vi kom fram till den lösning som blev grunden till Yubico, säger Stina Ehrensvärd.

 

Så det var något slags mission då, som drev dig?

– Ja det var helt mission-drivet och jag tror att när man hittar en lösning för någonting som man verkligen brinner för, så är det vad som ger en motivation och möjliggör att folk vill vara med. För alla känner att det här är någonting som gör stor skillnad. Det har nog varit min hemlighet som entreprenör.

Att passionen förklarar vikten av frågan?

– Precis. Sen är det också viktigt att bygga ett bra team runt sig, det finns ett klassiskt uttryck: Vill du gå snabbt, gå själv men vill du gå långt, gå tillsammans. Och i mitt fall insåg jag att som industridesigner hade jag väldigt mycket begränsningar, erfarenheter som jag saknade för att bygga ett globalt internetsäkerhetsbolag, men jag hade tillräckligt bra människor med mig och lyckades bygga ett team som har hjälpt mig på den här resan.

Jag kommer senare i höst sannolikt signera med en av de stora streamingtjänsterna för att göra en film om it-säkerhet, med mål att nå ut till en miljard tittare.

 

Huvudkontoret ligger i Stockholm, men ni också verksamma globalt, däribland USA. Vad gör man bra där, som vi kan lära oss av, och vad kan USA lära sig av oss i Sverige när det kommer till att driva techbolag?

– Det finns ett uttryck som jag har hört: Att i Silicon Valley tycker man att en vecka är lång tid och i Sverige så tycker vi att en miljon kronor är mycket pengar. Det tycker jag sammanfattar väldigt mycket av USA; det ska gå snabbt, man tar större risker och man vill satsa mer pengar. Silicon Valley är dessutom en hubb för världens största investerare som är beredda att ta jättestora risker. Så det är en styrka, men framför allt har man byggt en hubb med kunniga människor som har startat bolag flera gånger så det är andra och tredje gångens entreprenörer som i sin tur hjälper nya bolag. Vad vi har i Sverige är faktiskt en bättre förmåga att samarbeta och lyssna in, och ska man göra stora projekt tillsammans är det bra att ha den erfarenheten.

Så det är vad vi kan lära USA?

– Ja, och sen är det faktiskt så att Sverige har blivit mer likt Silicon Valley de senaste åren. Vi har fantastiska techbolag och entreprenörer här, som nu börjar sina andra och tredje generationsresor med att hjälpa andra entreprenörer eller bygga bolag, så vi attraherar talanger från hela Europa idag. Som någon sa till mig: Sweden is the new San Fransisco.

Så vi är på god väg. Givet det, vad är din bild av vad EU måste göra för att gynna alla nya bolag vi startar här?

– Jag har faktiskt hopp till EU. Vi är en sorts förespråkare av den fria världen, demokrati, mänskliga rättigheter, för icke-kleptokratiska, oligarkiska strukturer som man ser har tagit över stora delar av andra länder – och EU har en viktig roll gentemot de stora techbolagen. De stora techbolagen har fått alltmer makt över oss i den digitala världen och EU har redan visat sig, med GDPR och usb-c, att kunna vara en motpart till de stora techbolagen. Och nu har EU startat ett helt enastående projekt – ”European digital identity wallet” – som ska enas om en gemensam standard för säker inloggning, och jag har förmån att få vara del av det projektet. Vi, Yubico, och några andra researchorganisationer runtomkring i Europa, har tagit fram en lösning helt baserad på öppen källkod och öppna standarder som har jättebra säkerhet och jättebra skydd för den personliga integriteten.

 

Är det som ett globalt Bank-id?

– Om man ser det så, har den här tekniken möjlighet att formas till ett nytt globalt bank-id, fast det inte leds och drivs av några banker utan är ett open-source-projekt som alla banker kan implementera, alla myndigheter och alla organisationer över hela världen. Vi lämnar det här som ett open-source-projekt och kommer parallellt sätta upp en tjänst för de som vill ha lite mer hjälp och någon att hålla i handen under den här utvecklingen. Jag har aldrig varit så laddad för något projekt som jag är just nu! För det här skulle exempelvis kunna lösa problemen med hackade konton, som är 80 procent av alla cyberbrott. Och cyberbrott idag omsätter 1 000 miljarder kronor och är därmed världens tredje största ekonomi. Så, om man hittar lösningar som bygger på öppna standarder och som är open source, som är gratis och tillgängliga för alla kan man lösa det här problemet. Då skulle man kunna gå in i ett paradigmskifte för ett säkrare internet för alla.

Samtidigt finns det de som säger att vi reglerar för mycket, att det finns en risk att vi har för mycket lagar och regler, och att EU inte blir den här plantstället där det är gynnsamt att driva innovation och bolag. Hur tänker du runt det?

– Just när det gäller säkerhet på internet så behöver vi flera lagar för det har varit vilda västern, där man kan göra precis vad man vill. EU har tack och lov varit en drivkraft bakom GDPR, som skapar någon form av reglering för hur information ska användas och inte missbrukas. Men jag tror att EU med det här nya europeiska id-projektet kanske till och med kan ta bort GDPR: Systemet möjliggör att du är i kontroll över din data och kan lämna bara det som du behöver lämna.

GDPR blir överflödigt? 

– Ja det blir överflödigt, vi skulle kunna möjliggöra någonting som är jättespännande som heter “verifierande med anonyma identiteter”. Man skulle på sociala plattformar kunna kräva att det flaggas, är du en bott eller är du en riktig människa. Så med det kan vi faktiskt rädda världens demokrati. EU måste vara med och driva de regleringar och de teknikerna, för det kommer inte ske från Kina, det kommer inte ske från USA. Så: Heja EU!

En helt annan fråga, du är en väldigt framgångsrik och framstående kvinna i techbranschen. Det kommer ofta undersökningar om att det inte finns så många kvinnor i it- och techbranschen, vad tänker du runt det?

– Det finns fantastiska kvinnliga entreprenörer i många andra branscher, titta på media, där är säkert hälften av alla världens mest framgångsrika mediapersonligheter idag kvinnor. Men, det finns inte lika många kvinnor som är genuint intresserade av teknik och it, och det tror jag är orsaken till att det är färre personer. Man måste verkligen vara superintresserad av det man gör för att bli framgångsrik inom det. Så mitt medskick till kvinnor blir: I it-branschen finns det väldigt många jobb som inte är supertekniska. Jag uppmuntrar alla att ”come with me”.

När du väl är intresserad av it-branschen som kvinna, då har du inte sett några problem?

– Nej, nej, nej. Jag har aldrig sett det som ett hinder att vara kvinna i it-branschen.

Avslutningsvis Stina, du skriver manus till en tv-serie. Kan du berätta lite om det?

– För ett par år sedan fick jag ett e-mail från en filmproducent i USA, i Hollywood, som hade blivit hackad och han var så upprörd på it-säkerhetsindustrin som var så dåliga storytellers. Han sa: "Jag vill inte sitta och läsa något tekniskt whitepaper, varför finns det inte bra filmer eller tv-serier om internetsäkerhet så jag förstår hur jag ska skydda mig?" Och så började en dialog om en potentiell film kring de fem saker som vi alla kan göra för att skydda oss på nätet, som är gratis och som är enkla, som en utbildningsfilm. Men om man gör det som en tv-serie som är underhållande med allt det som gör bra tv-serier så skulle man kunna nå ut till mycket fler personer än någon sorts torr utbildningsfilm.

– Så när jag steppade ner som vd för Yubico för två år sedan ägnade jag faktiskt första året på att jobba med det här manuset. Sedan tog jag en paus, för jag ville se till att bygga grunden till stiftelsen som jag nu driver för att bygga en ny global id-plattform, först. Men jag kommer senare i höst sannolikt signera med en av de stora streamingtjänsterna för att göra den här filmen, med mål att nå ut till en miljard tittare. Om man tittar på tv-serier som The Bear, eller Queens Gambit eller Tjernobyl, så är det ämnen som vi alla har lärt oss mer om genom att titta på de här tv-serierna och det gör vi frivilligt för att de är så bra. Så gör man någonting riktigt bra kan man smyga in lite torr cybersäkerhetsutbildning. Man lurar liksom målgruppen att tycka att det är spännande. Och sen, efter det, har man en miljard människor som har bättre koll på hur de ska säkra sig på internet. 

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning