Åhléns lanserar AI-agent för personlig service dygnet runt 

Åhlens Butik

Åhléns lanserar en ny AI-agent på sin webbplats i samarbete med AI-partnern Ebbot. Projektet startade i slutet av januari och redan i mitten av mars var den nya AI-agenten live på Åhléns supportsida. Målet är att erbjuda personlig service dygnet runt till de hundratusentals besökarna

19 juni 2025Uppdaterad 19 juni 2025Reporter Sofia HellströmerretailFoto Åhléns

– Utvecklingen inom AI går otroligt snabbt, och vi har märkt att kundernas förväntningar har ökat i samma tempo. Med vår nya AI-agent vill vi kunna ge kunderna en ännu mer hjälpsam, snabb och positiv serviceupplevelse – utan att kunden fastnar i en återvändsgränd av "kan du omformulera frågan?", säger Amanda Melander, kundservicekoordinator på Åhléns, i ett pressmeddelande. 

Snabba resultat 

Med hundratusentals besökare på webben varje månad har Åhléns ett stort inflöde av kundärenden.  Den nya AI-agenten hjälper kunderna med allt från att spåra beställningar till att besvara frågor om leveranser och returer. Tack vare integrationen med ärendehanteringssystemet Zendesk kan AI-agenten även lämna över ärenden till en mänsklig kundservicemedarbetare vid behov.

– Redan efter ett par veckor såg vi att AI-agenten löste fler ärenden än vi vågat hoppas på. Vår fallback-rate – andelen ärenden där AI-agenten inte kunnat ge ett svar– har även den minskat från 12 procent till så lite som 0,02 procent, säger Amanda Melander. 

Strategiskt samarbete som fortsätter 

Att Åhléns valde Ebbot som AI-leverantör berodde inte enbart på tekniken utan även möjligheten till ett nära och långsiktigt samarbete. 

– Ebbot kombinerar teknisk kompetens med en stark vilja att jobba kundnära. Vi ser stor potential i att fortsätta bygga vidare tillsammans och verkligen maximera värdet av vår AI-agent, säger Susanne Edlund, Kundservicechef på Åhlens. 

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT