Ett samarbete med IBM

Ta tillbaka kontrollen över molnutgifterna med IBM Finops

Simon Nielsen Ibm

Simon Nielsen, Apptio RVP, på IBM.

Organisationers utgifter för publika molntjänster ökar varje år. Med IBM:s Finops-verktyg Cloudability, Kubecost och Turbonomic kan du vända röda siffror till gröna genom att öka överblicken över kostnaderna, optimera Kubernetes-miljöer och automatiserat skala dina molnresurser upp och ned.

19 maj 2025Uppdaterad 19 maj 2025Reporter Fredrik AdolfssonnativeFoto Adobe stock, IBM

Enligt analysfirman Gartner förväntas utgifterna på publika molntjänster landa på drygt 720 miljarder dollar i år, och till 2027 kommer siffran överstiga 1,1 biljon dollar. Att efterfrågan på molntjänster fortsatt kommer vara hög framöver råder det alltså ingen tvekan om, men däremot skulle verksamheters molnutgifter kunna minska – om tjänsterna hanterades smartare.

Vill du veta mer om Finops och IBM?

Läs mer om nyttorna på Atea eShop.

Här kommer Finops (financial operations) in: ett ramverk som ska maximera affärsvärdet i hybrid- och multimolnmiljöer. I grunden handlar Finops om tre delar: Inform, optimize och operate. För dessa delar har IBM lösningarna IBM Cloudability, Turbonomic samt Kubecost.

– Inform-delen handlar om att allokera alla kostnader i det publika molnet, se vem som använder vilken data, och tydligt kommunicera värdet till användarna. För denna del har vi lösningen Cloudability som ger dig en överblick av dina totala molnutgifter, samt möjlighet att sätta budgetar och göra prognoser för framtida utgifter. Det blir lättare att göra en ekonomisk planering, säger Simon Nielsen, Apptio RVP, på IBM.

Och Inform är faktiskt delen som levererar bäst ROI för kunder, vilket är förvånande för många, enligt Simon Nielsen.

– För att få till en förändring i en organisations beteende räcker det alltså ofta med att ”bara” kommunicera kostnaderna öppet och göra dem ansvariga för dessa. Ett exempel på detta är ett företag som gjorde ett ”kostnadshackaton” tillsammans med oss på IBM, där olika team tävlade om att minska sina utgifter mest med hjälp av Cloudability. För företaget i stort innebar kostnadshackatonet en 33-procentig minskning i molnkostnader.

Kubecost för Kubernetes-miljöer

Även nya Kubecost verkar primärt inom inform-delen. Kubecost köptes upp av IBM i september 2024 och är ett verktyg för kostnadsövervakning och optimering inom Kubernetes-miljöer.

– Kubecost kan leverera realtidsdata om resursförbrukning och visualisera ineffektiv resursanvändning. Kubecost verkar även till viss del inom optimize-delen då verktyget kan identifiera oanvända resurser, upptäcka ifall en pod (en grupp av en eller fler containrar) har blivit tilldelad mer CPU än den behöver, samt utföra rekommendationer för rätt dimensionering.

Sist men inte minst tillhandahåller IBM även plattformen Turbonomic, som verkar inom delarna optimize och operate. Där Kubecost och Cloudability främst informerar verkar Turbonomic som en sorts beslutsmotor som automatiserat kan optimera applikationsprestanda och kostnader.

– Turbonomic kan automatiskt och elastiskt justera dina molnresurser upp och ned efter dina applikationers behov. Plattformen ger även automatiserade rekommendationer för hur du ska använda dina molnresurser, och du kan därmed minska utgifterna. Med Turbonomic omvandlas alltså insikter till konkreta åtgärder, som kan exekveras manuellt eller automatiserat.

Fullt integrerade med varandra

Relativt nytt är att dessa tre verktyg är fullt integrerade och samverkar i IBM:s Finops-flöde, vilket ska göra det lätt och sömlöst att nyttja dem ihop och därigenom få synergieffekter. Det är numera också möjligt att med hjälp av de tre verktygen räkna ut TCO (total cost of ownership).

– Därigenom kan vi hjälpa verksamheter att förstå samtliga direkta och indirekta kostnader som är förknippade med it-miljöer. Det vill säga inte bara kostnader för molnresurser, utan även alla kringkostnader som exempelvis infrastruktur, drift, underhåll och arbetskostnader.

Samarbete och beslutsamhet

För att lyckas i sitt finops-arbete är det inte bara hårda värden och data som är viktigt, utan även ett väloljat samarbete, enligt Simon Nielsen.

– Finops-team består oftast av företagsanvändare samt medarbetare från it- och ekonomiavdelningen, som alla arbetar på olika sätt och har olika synvinklar. En utmaning är att de måste prata samma språk och få en gemensam förståelse för hur verksamheten kan optimera molnkostnaderna.

Dessutom krävs beslutsamhet, och att de facto genomföra åtgärder baserat på insikter som har framkommit.

– En utvecklare uppskattar nog inte om en CFO vill skala ned serverkapaciteten med 15 procent för att minska kostnaderna, men det kanske måste ske ändå. Här underlättar det om man kan påvisa att nedskalningen inte kommer innebära sänkt prestanda – vilket är lätt att framlägga bevis för med IBM:s Finops-verktyg. 

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning