Så får du fart på dina outnyttjade AI-funktioner

Neil Sholay, Vice President AI på Oracle.
Många företag sitter på AI-verktyg utan att använda dem. Neil Sholay, vice president AI på Oracle, jobbar med att få kunder i Europa att upptäcka och aktivera dessa funktioner i bolagets affärsapplikationssvit Fusion Cloud.
På Oracle CloudWorld Tour i Stockholm berättade Neil Sholay, Vice President AI på Oracle, om den molnbaserade sviten Oracle Fusion Cloud och det nyligen lanserade verktyget AI Agent Studio, som är en del av sviten.
Oracle Fusion är företagets affärsapplikationssvit, där alla processer inom ekonomi, HR, försäljning och supply chain kan hanteras på en och samma plattform. Oracle Fusion innehåller också omkring 200 AI-funktioner som användarna kan dra nytta av utan extra kostnad – men det känner inte alla till. Därför reser Neil Sholay och hans team runt i Europa för att hjälpa kunder att få ut verkligt värde av de inbyggda AI-funktionerna i Oracle.
– Flera andra leverantörer tar extra betalt för användning av AI. Det som skiljer Oracles AI-strategi är att alla våra AI-funktioner och agenter i vår SaaS-lösning ingår automatiskt och utan extra kostnad om man kör Fusion Cloud. Detta sänker tröskeln för användning och gör det enkelt för våra kunder att komma i gång med AI. Med Fusion handlar det i princip om att trycka på startknappen, säger Neil Sholay.
Inga krav på extra infrastruktur
En annan skillnad mellan Oracle och andra leverantörer av affärssystem är hur Oracle hanterar den underliggande infrastrukturen. För att implementera AI krävs det ofta investeringar i GPU:er och molntjänster som Google Cloud Platform, Azure eller AWS – men det gäller inte här.
– Inget av det behövs med Fusion. Allt det tunga jobbet är redan gjort. Du konsumerar bara funktionerna som en tjänst. Man kan säga att vi delvis finansierar våra kunders skapande, hantering och utrullning av AI.
Varför gör Oracle detta då? Enligt Neil Sholay är svaret enkelt: Oracle är en plattformsleverantör som tror på företagsorienterad AI. Från dag ett har Oracle byggt en plattform som innehåller allt – infrastruktur, tjänster, data och applikationer – för att påskynda kundernas AI-resor.
Och tittar man på hur AI utvecklas i stort, sker det alltid i faser:
– All teknikutveckling sker i flera steg, och det gäller även AI. I den första fasen såg vi rå kapacitet – en oförädlad potential som ännu inte var anpassad till specifika användningsområden. Nu är vi i fas två, där lösningarna finslipas, och vi ser många AI-startups bygga verktyg och applikationer kring avancerade språkmodeller (LLM:er).
– Den tredje fasen, som alltid kommer, är när all denna kapacitet och alla verktyg absorberas av plattformar. Allt integreras i plattformen och flyttas upp i applikationslagret. Jag tror att det är dit branschen är på väg inom ett till två år – men vi gör det redan från dag ett.
AI för rekrytering och optimerad logistik
Ett stort ingenjörs- och konsultföretag har nyligen börjat använda Oracles AI-agenter i Fusion. De startade ett pilotprojekt där några av AI-funktionerna i Fusion SaaS aktiverades – bland annat för rekrytering. Resultatet blev att rekryteringstiden förkortades med 53 procent.
– För ett företag vars affär bygger på att snabbt kunna tillsätta expertkompetens i kundprojekt var det en avgörande fördel, säger Neil Sholay, och fortsätter med att beskriva hur Oracle använder AI i rekryteringsprocessen:
– Idag kan en AI-agent skapa en platsannons. En annan agent kan automatiskt föreslå liknande tjänster som kandidaten kan vara intresserad av. En tredje agent matchar och rankar kandidaternas CV:n mot kraven i annonsen. Här är AI inte bara snabbare utan också mer träffsäker – även om resultatet alltid granskas av en människa.
Neil Sholay lyfter också fram ett exempel där ett it-bolag lyckats förbättra sin logistik med hjälp av Oracles AI-baserade funktion Least Cost Routing (LCR):
– LCR väljer automatiskt den mest kostnadseffektiva rutten för leveranser. Med hjälp av funktionen förbättrade företaget sin leveransprecision med 73 procent.
AI Agent Studio demokratiserar AI-utrullningen
Men enligt Neil Sholay är det kanske inte de 200 förkonfigurerade AI-agenterna i Fusion som kommer att ge störst värde framöver. Det kan mycket väl bli det nya verktyget AI Agent Studio, som lanserades i mars i år.
Nu kan HR- och ekonomichefer själva bygga och driftsätta nya AI-agenter med några enstaka klick.
AI Agent Studio är en utvecklingsmiljö inom Fusion-plattformen med ett antal förkonfigurerade ”mallagenter”. Dessa kan användas som de är, men de kan också anpassas – eller så bygger man helt egna AI-agenter.
– Detta tar minuter, inte dagar. Alla bakgrundsprocesser – som säkerhet, identitetshantering och gränssnitt – hanteras av Oracle. Du kan också hoppa över mallarna helt och hållet och bygga din egen agent från grunden. Och dessa agenter kan till och med flyttas utanför Oracles miljöer och användas i tredjepartsverktyg som Outlook, Teams eller Dropbox.
Det som gör AI Agent Studio unikt, enligt Neil Sholay, är att det inte är utvecklat för tekniska användare – utan för verksamheten.
– Tidigare, om du ville skapa ett nytt arbetsflöde eller en ny process, var du tvungen att gå via it-avdelningen eller anlita ett externt konsultbolag. Nu kan HR- och ekonomichefer själva bygga och driftsätta nya AI-agenter, och detta säkert med några enstaka klick.
– Så med AI Agent Studio demokratiserar vi möjligheten att driva affärstransformation – och med Fusion som grund får kunderna en enhetlig plattform för AI, utan oförutsedda kostnader.
Läs mer om ämnet: