Temu och Shein minskar annonsering i USA – slår hårt mot Meta

Bild På Temu Och Sheins Appar Samt Usa Flagga

Till följd av USA:s skärpta handelspolitik mot Kina, och särskilt slopandet av tullfrihet för småpaket "de minimis", drar e-handelsjättarna Temu och Shein ner kraftigt på sin USA-annonsering. Beslutet drabbar sociala medier-aktörer som Meta och väntas även resultera i prisökningar för amerikanska konsumenter.

29 april 2025Uppdaterad 29 april 2025Reporter Sofia Hellströmere-handelFoto Adobe stock

De kinesiska e-handelsjättarna Temu och Shein, som är stora inkomstkällor för sociala medier i USA, minskar nu kraftigt sina digitala annonsutgifter. Detta till följd av USA:s åtgärder mot billiga importvaror från Kina, specifikt det kommande slopandet av "de minimis"-regeln, som inneburit tullfri import för paket värda under 800 USD.

Redan under början av april sjönk Temus genomsnittliga dagliga annonsutgifter i USA med cirka 31 procent och Sheins med cirka 19 procent jämfört med föregående månad, rapporterar Macao News. Det har i sin tur lett till att företagens appar fallit kraftigt på app-listorna.

Meta drabbas mest

Sociala medier-jättarna i USA som drabbas av den minskade annonseringen är Facebook, Instagram, TikTok, Snap, X och YouTube. Företaget Meta, ägare till Facebook och Instagram, drabbas allra hårdast av detta då Temu varit en av deras största annonsörer. Förra året representerade kinesiska annonsörer 10 procent av Metas totala intäkter och redan i januari varnade Meta för att tullpolitiken kunde skada bolagets verksamhet, skriver Omni.

Kan förvänta sig ökade priser

Även amerikanska konsumenter påverkas av USA:s handelspolitik. Både Temu och Shein har meddelat sina amerikanska kunder att produktpriserna kommer att höjas på grund av ökade kostnader till följd av importtullarna.

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT