Så gör Caddies Europe golfen mer datadriven
Foto: Fredrik Kron/Voister, Adobe stock
Golfkoncernen Caddies Europe har sloganen "mest golf för pengarna" vilket de möjliggör med tech. CDO:n Nicklas Raask berättar hur koncernen försöker göra sporten mer datadriven och hur it förbättrar golfupplevelsen före, under och efter spel.
– Caddies Europe är en golfkoncern med huvudkontor här i Stockholm. Vi finns i Sverige, Finland och Spanien, men som namnet Caddies Europe antyder har vi en plan för att skala upp i övriga Europa på sikt. Vi äger ett par bolag där det mest kända är Golfstar, en multicourse operator (MCO) som driver golfdrift och spel på flera banor. I dagsläget har vi 21 banor i Norden, varav 19 finns i Stockholm.
– Vi brukar likna oss vid en golfspelskedja – ungefär som en gymkedja – där man kan ha ett medlemskap hos oss och därigenom spela fritt på alla våra anläggningar. Det är ett koncept som har spelat väldigt väl in i det förändrade golfkonsumtionsmönstret. Det är många golfare som önskar att inte bli inlåsta i en bana och få en dyr green fee när man vill spela på andra banor, säger Nicklas Raask, CDO, Caddies Europe.
Er slogan är ”mest golf för pengarna”, och då delvis med hjälp av tech har jag förstått det som. Vad innebär det?
– Mest golf för pengarna är ett motto som kanske är lite tufft att leva upp till, det kan betyda så mycket olika saker för olika människor, olika faser i livet och så vidare. Hur man vill konsumera sin golf kan skilja sig mycket mellan när man är junior, jämfört med när man är mitt i karriär och familjebyggarhets, eller när man är i pensionärsåldern och så vidare.
– Därmed behöver vi en palett av tjänster för att kunna följa våra golfare, kunder och medlemmar längs vägen – och här använder vi tech. Vi lyfter inte fram tech som någonting man ser så mycket, utan verksamheten ligger främst och vi understödjer det med tech.
Tech kan hjälpa till före, under och efter spel?
– Precis. Före spel kan det handla om planering – vilka vill jag lira med, när, var och hur? Det gäller att få ihop den där brygden. Så bokning är i centrum i det här fallet. Att kunna erbjuda tillgänglighet i form av appar till exempel, där vi har strategiska partnerskap med många tech-leverantörer som bygger vårt golf-ekosystem, men bokningen är i centrum.
– Under spelet kan man likna det vid när man kör en modern bil. Att man som förare har tillgång till tekniken, utan att den står i vägen för körningen och färden från A till B. På samma sätt är det i golfen. Att tech understödjer mig som golfare genom att bära ut information om var jag är, vart jag ska, hur långt det är till hål, hur väder och vind ser ut, hur jag effektivt kan registrera mitt score löpande under spelets gång, och så vidare.
– Men också om man är lite nördig kan man föra statistik på hur duktig man är mellan 70–90 meter inspel till exempel. Det ger jättebra grund för träningsdata, där man får svart på vitt vad man behöver träna på, exempelvis närspel, inspel till green, drivar, fairway eller puttar. Vi hjälper golfare genom att fånga data under spelet, för att sedan kunna utveckla det tillsammans.
Vi hjälper golfare genom att fånga data under spelet, för att sedan kunna utveckla det tillsammans.
– Efter spel handlar det mycket om communityt med andra, precis som det är före vi spelar. Att kunna hålla kontakt med vännerna som man oftast vill lira med. Men det finns också den här träningsdelen, hur kan jag bli bättre som golfare? Lägga grunden för nästa runda, kanske sätta upp något mål, och addera academydelen av det hela, där man kan ta hjälp av en tränare som kan ta spelet till nästa nivå.
– Även här kommer digitalisering in. Tränarna finns oftast lokalt men det går även att använda video för att få till en bra interaktion med en tränare som vet vad man behöver, ser ens data och kan erbjuda den utveckling som man förtjänar. Så före, under och efter spel.
Nu är du CDO och sitter i styrelsen, men från och med årsskiftet blir du koncernchef. Vad blir ditt huvudfokus när det gäller digitalisering då?
– Jag mötte Caddies, Golfstar och teamet runtomkring, inklusive grundaren Tony Trigell, för ungefär ett år sedan. Så det har varit en ganska snabb resa – lite för snabb kan man kanske tycka – men nu heter jag ju Raask i efternamn, så det ska ju gå undan. Man vill ju komma in och lära känna verksamheten, göra sitt avtryck, sin analys och framför allt se över var vi står nu, vart ska vi och vilka möjligheter ger tech? Detta har jag jobbat med den här tiden fram tills nu.
– Tech är fundamentalt viktigt för oss. Golfbranschen är ganska traditionell, till och med lite efter i vissa fall. Här ligger exempelvis jordbruk före i utvecklingen på vissa områden. Här kan vi i golfbranschen dra nytta av det som jordbruket redan har implementerat i form av lösningar och teknologi, och nyttja det i ett golfformat.
– Golfare har också ändrat sitt beteende där man alltmer går mer ifrån det traditionella upplägget – där man är medlem i en klubb eller jobbar ideellt i en förening. Detta är fortfarande jätteviktigt, men vi ser också att golfare vill kunna konsumera golf på ett annat sätt. Så jobbet framåt ligger i att förflytta golfen på ett liknande sätt som gymkedjorna har gjort med friskvården – och därigenom ta golfen till nästa nivå.
Läs mer om ämnet: