VR-labb ska öka fysikförståelsen i Kungsbacka
Aranäsgymnasiet. Foto: Kungsbacka kommun, Adobe stock
På Aranäsgymnasiet i Kungsbacka kommun får skolelever utforska fysikens värld med hjälp av VR-laborationer. Initiativet har som mål att öka elevernas förståelse för fysik.
– VR-miljön ger eleverna möjlighet att upptäcka och testa fysikens lagar med utrustning som vi inte kan ha på skolan, till exempel inom relativitetsteori och atomfysik, säger Yali Larsson, fysiklärare för Kungsbacka kommuns gymnasieskolor och delansvarig för VR-laboratorierna.
Via ett samarbete med Edda Education kommer Aranäsgymnasiets fysikelever få testa på VR-laborationer.
Första gången som eleverna får delta i laboratorierna är 3 december. Om utfallet är positivt kommer fysiklärarna bedöma om VR-tekniken ska vara ett permanent inslag i undervisningen i Fysik 1.
– Det här är riktigt spännande, vi tror verkligen att VR-laborationer kan leda till ökad förståelse för eleverna i ett ämne som många tycker är svårt, säger Yali Larsson.
Läs mer om ämnet: