Liberalerna: Punktbeskatta svenska bolag för annonsintäkter på sociala medier

Johan Pehrson Och Unge Med Telefon

Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet, Adobe stock

Liberalerna föreslår punktbeskattning av techjättarnas reklamintäkter i sociala medier. Pengar som behövs för att stötta arbetet med att minska unga människors psykiska ohälsa, inte sällan relaterat till sociala medier. 

– Vi vet att sociala medier är ett enormt socialt, fysiskt och psykiskt problem. Det tar unga människor ner i alla möjliga mörka kaninhål. På samma sätt som man har skatt på alkohol och spel så bör man införa en skatt på sociala medier som belastar techjättarna som levererar kraftigt farliga algoritmdrivna plattformar, säger Johan Pehrson från Liberalerna till DN. 

Liberalerna tar stöd från den senast publicerade rapporten Svenskarna och internet, som lyfter många av baksidorna med sociala medier, ”det får många att känna sig ensamma, misslyckade och mindre attraktiva, ett konstaterande särskilt bland unga kvinnor”, står det bland annat i rapporten.  

Betala för den skada de bidrar till 

Hur denna skatt ska beräknas är inte presenterat än, men Johan Pehrson säger att det kan röra sig om 10–15 procent av svenska bolags annons- och reklamintäkter. Pengar som han menar bör användas till konsekvenserna av algoritmerna. Det innebär ekonomiska resurser till barn- och ungdomspsykiatrin och bidrar till att sprida information om algoritmernas påverkan på människan. 

– Då får man medel som man kan använda för att motverka att människor tar skada eller får sina liv förstörda beroende på algoritmerna, säger Johan Pehrson till DN. 

10 oktober 2024Uppdaterad 10 oktober 2024Reporter Sofia HellströmerSociala medier

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT

Stäng