AI hjälper Länsförsäkringar att hantera fordonsskador

Foto: Adobe stock
AI-lösningen AI-motors identifierar med hjälp av bildigenkänning olika typer av fordonsskador och rekommenderar den bäst lämpade verkstaden för service. Händelseförloppet tar mindre än 15 sekunder och tjänsten används idag bland annat av Länsförsäkringar Västernorrland.
Tjänsten nyttjas via bolaget Autonets fotobesiktningsapp, som Länsförsäkringar Västernorrland erbjuder de kunder som drabbats av skada. Fördelarna är många, bland annat eftersom någon fysisk inspektion inte krävs. Det får både positiva miljöeffekter och leder till högre kundnöjdhet.
– Autonet har genom sin app skapat en enklare och smidigare upplevelse för våra skadedrabbade kunder. I de norra delarna av Sverige blir det ofta långa avstånd, men våra kunder får hjälp i sitt ärende utan att först behöva åka flera mil för att visa upp en buckla på bilen. Den tiden sparar de nu, för att inte tala om den miljömässiga besparingen vi också gör i minskade koldioxidutsläpp, förklarar Lennart Törnkvist, skadechef på Länsförsäkringar Västernorrland i ett pressmeddelande.
Gynnar bärgningsfirmor
Han pekar på enkelheten det medför både för verkstad och kund, men också för Länsförsäkringar i form av minskad administration. Tjänsten gynnar även bärgningsfirmor, då bärgaren får en bild av fordonet som ska hämtas och vad som kommer att krävas i form av arbetsfordon. Bärgningsfirman får också information om vilken verkstad som är närmast och bäst lämpad att transportera bilen till. Kommunerna får i sin tur insyn i vad som behöver åtgärdas och kan hantera flera skadeärenden parallellt.
Tjänsten är generativ och kommer att bli allt smartare desto fler som använder den. För varje inrapporterat ärende blir appen bättre på skadeidentifiering, skadelokalisering, beslutslogik och kostnadssegmentering.
Läs mer om ämnet: