Så blev en it-incident, intern armkrok och ambassadörer vägen framåt
Foto: Fredrik Kron/Voister
Norrköpings kommun har länge varit på väg mot att nyttja Office 365 men blivit försenade av juridiken. Tack vare den säkerhetsincident som ägde rum 2022 fick beslutsfattandet sig en skjuts, och nu införs vad enhetschef Anders Hallestig beskriver som ett nytt arbetssätt, med hjälp av nätverksambassadörer och intern armkrok.
Vad väntar härnäst för Norrköpings kommun?
– Ja, inom Norrköping och framför allt för vår avdelning så är det väl som för många andra, kompetensförsörjning -inte kompetensbrist men vi behöver växa och bli starkare på flera plan, säger Anders Hallestig, enhetschef digital arbetsplats, Norrköpings kommun.
Hur och var behöver ni växa tycker du?
– Dels på driftsidan, när vi pratar azure-tjänster, onprem-lösningar, vårt ad framför allt och mejlhantering. Sen även inom säkerhetsdelen, framför allt har det visat sig efter vår incident som vi hade 2022 att vi behöver bygga vidare även internt, också för att nyttja de produkter som vi har licenser för.
Norrköping är en förhållandevis stor stad, med många företag och start-ups. Hur jobbar ni som kommun för att locka till er kompetens?
– Det är en bra fråga, vi har försökt i flera år att göra oss mer attraktiva och har väl inte hittat något explicit sätt att göra det på. Här jobbar vi tillsammans, dels med HR, runt personal och rekrytering. Vi ska visa oss mer och göra oss mer attraktiva, för att vi är en bra avdelning.
På tal om kompetens, ni är uppe i en Office 365-förflyttning, och har utbildat en massa digitala ambassadörer i det syftet, berätta lite mer om resan?
– Ja det har varit en väldigt lång resa, då vi pratar 365 Norrköping, den har pågått i många år och så har den gått i dalar. Vi har varit nära att trycka på knappen och så har vi fått stopp. Det är ju framför allt juridiken som satt käppar i hjulet, så att säga. Nu har vi närmat oss juridiken, vi har egen personal som har varit a och o i det här anser jag. Och så fick vi ett beslut om ett införande av Office 365 som blev en följd utav vår incident 2022 som underlättade.
– Det första vi gjorde var att migrera vår mejl till molnet i 365, och i samband med det beslutet fick vi ett go på 365. Så startade vi upp projektet för det i höstas, där stort fokus har varit på att skapa ett ambassadörsnätverk, vilket jag och många med mig, anser är a och o för att vi ska lyckas med en genomföring. Där har vi lagt grunden nu: Nätverket är runt 130 medarbetare ute i diverse verksamheter och det kommer säkerligen att växa ytterligare. Så de ska vara förbereda i september då vi ska trycka på knappen. De ska fronta verksamheterna och hjälpa till. Sen ska vi givetvis finnas med i bakgrunden, med förvaltning kring det här, och stötta samtliga ambassadörer i det dagliga arbetet.
Det måste vara ganska påfrestande med juridikfrågan som har pågått länge; att inte riktigt veta vart man ska och när man ska dit?
– Ja det är det ju absolut. Jag valde it av en anledning - jag valde inte juridiken - och här går man lite i klinch, man förstår inte varandra och det är nog det som har varit den springande punkten. När vi fick juridik att lyssna, och de tog till sig det här på ett helt annat sätt, då har vi liksom tagit varandra i hand och kunnat jobba tillsammans. Och som jag sa tidigare, sedan vi har fått personal till oss så jobbar vi dagligen tillsammans kring frågorna. Så det har varit enormt lyckat. Och det har jag hört när jag pratat med andra kommuner; hur lyckligt lottade vi är som har den typen av personal på vår egna avdelning.
När hösten och vintern rullar på. Vad är din förhoppning att den här lanseringen ska göra för kommunen?
– Det vi har gått ut med är inte att vi ska ut och byta till ett nytt Office-paket. Det är en förändring och ett nytt arbetssätt för att verkligen dra nytta av fördelarna med 365. Här har vi gjort en riskanalys tillsammans med facket, bara för att vi själva profilerar det här som ett nytt arbetssätt. Den är nu genomförd och vi har fått klartecken på det, så där är vi ju hemma.
Läs mer om ämnet: