Nytt dataspel ska öka elevers kunskap om matens miljöpåverkan
Foto: SLU, Adobe stock
Över 40 procent av Sveriges lärare anser att deras elever har en låg kunskap om matens påverkan på klimat och miljö. För att öka medvetenheten lanserar forskare vid SLU nu ett dataspel i ämnet.
– Det unika med spelet är att vi tar upp flera viktiga samhällsmål och konflikter mellan dem. Spelet ska ge ungdomar kompetens att hantera komplexa frågor som är avgörande för framtiden. Här får eleverna utmaningen att själva undersöka vad som krävs för att producera den mat vi behöver i Sverige, säger Christina Lundström, forskare vid SLU och projektledare för KliMATspelet.
En enkät gjord på uppdrag av Sveriges lantbruksuniversitet visar att 41 procent av ämneslärare inom naturkunskap, biologi och geografi på gymnasiet och högstadiet uppfattar elevers kunskap inom mat- och miljöfrågor som begränsad. Kunskapen har heller inte utvecklats nämnvärt sedan förra undersökningen från 2020. Därför lanserar nu SLU det kostnadsfria dataspelet KliMATspelet som är avsett för skolan och ska öka elevers kunskaper på området.
– Mat är en del av elevernas vardag och ger en bra ingång till de stora frågorna om självförsörjningsgrad, klimat och biologisk mångfald, säger Christina Lundström, forskare vid SLU och projektledare för KliMATspelet.
Koppling till skolans kursplaner
Spelet är utvecklat av forskare på SLU, finns tillgängligt från och med 26 september och är baserat på aktuell forskning. Dessutom har lärare varit med i utvecklingen av innehållet och säkerställt kopplingen till skolans kursplaner.
– Digitala spel kan vara effektiva verktyg för upplevelsebaserad inlärning och kan komplettera den traditionella undervisningen. Idag har endast var fjärde lärare provat digitala spel i undervisningen, så det finns potential att öka. Vår undersökning visar att ämneslärarna menar att det behövs tillförlitliga kunskapskällor och vi ser också att 75 procent av lärarna visar ett stort intresse för att använda spelet, säger Christina Lundström.
Läs mer om ämnet: