Kinesiska lågprisapparna Temu och Shein dominerar globala e-handeln

Reklam För Shein Inför Blackfriday

Foto: Adobe stock

Runt om i Sverige och världen vänder sig allt fler till billiga kinesiska e-handelsplattformar, som förväntas sälja för 160 miljarder dollar utanför Kina under Black Week och kommande julhandel. Aktörer som Temu och Shein kan uppta så mycket som 21 procent av den globala handeln under denna period, enligt en ny rapport från Salesforce.

Enligt intresseorganisationen Svensk Handel har sju av tio svenskar någon gång beställt hem från produkter från shoppingapparna Temu eller Shein. Därutöver har två tredjedelar av konsumenterna i Europa och USA gjort minst ett köp på Aliexpress, Shein, Temu eller via Tiktok under det senaste halvåret, visar Salesforce nya rapport Holiday Prediction.

– Vi ser en klar förskjutning där konsumenter allt oftare väljer bort kvalitet till förmån för lägre priser. Detta skifte ger kinesiska e-handelsplattformar möjligheten att ta en allt större marknadsandel. Vi uppskattar att aktörer som Shein och Temu kan ta så mycket som 21 procent av den globala handeln under Black Week och kommande julhandel. Det faktum att Amazon nyligen lanserade en ny lågprisstrategi visar att Temu och Shein snabbt äter upp deras marknadsandelar. säger Martin Lindahl, Regional Vice President på Salesforce, via ett pressmeddelande. 

Globalt är generation Y (millenniegenerationen) särskilt aktiva på plattformar som Shein och Temu. Där planerar två av tre att köpa julklappar via kinesiska shoppingappar i år. Andelen är ännu högre bland barnfamiljer.

Tullavgifter och ökad tillsyn

I takt med frammarschen börjar länder runt om i världen att vidta åtgärder mot de kinesiska plattformarna. EU planerar att börja införa tullavgifter på billiga varor som importeras från utanför unionen, och i Sverige har Svensk Handel debatterat för skärpt lagstiftning och ökad tillsyn av försäljningsmetoder hos kinesiska plattformar.

Samtidigt finns det fortsatt starka möjligheter för svenska företag att lyckas behålla sina kunder, enligt Martin Lindahl, som förespråkar bland annat lojalitetsprogram och poängsystem.  

– Det gäller att upprätthålla starka kundrelationer för att säkerställa återkommande köp. Ta vara på kunddata, som köpprofiler och preferenser, för att förbättra kundservicen. Personlig service är nyckeln.

I Salesforce rapport Holiday Prediction har företaget analyserat data från över 1,5 miljarder e-handlare i 64 länder med fokus på tolv nyckelmarknader, bland annat Norden.

3 september 2024Uppdaterad 3 september 2024Reporter Fredrik Adolfssone-handel

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng