Här är AI:n som kan paketera affärsinsikter och utveckla ditt pingisspel
Under eventet Put AI to Work kopplade IBM upp ett pingisbord med två rack till WatsonX. Foto: Voister, Adobe stock.
Kan generativ AI utveckla ditt pingisspelande? Ja, enligt IBM som under eventet Put AI to Work demonstrerade hur WatsonX fångar datainsikter från varje boll och därefter genererar konstruktiv kritik om ditt spel, levererar ett referat av matchen och skriver en krönika. Voisters reporter Fredrik Adolfsson testade på tekniken och spelade en match.
Under eventet Put AI to Work i Stockholm visade IBM upp hur generativ AI kan användas i sportvärlden. Bland annat kopplade man upp ett pingisbord med två rack till WatsonX – IBM:s generativa AI-plattform.
WatsonX fångar datainsikter från varje boll, såsom genomsnittlig boll- och svinghastighet, hur mycket backhandslag och forehandslag som används, och så vidare. I realtid gör AI-plattformen sedan ett referat och genererar tre olika sorters kommenteringar av matchen: Professionell, konstruktiv och dramatisk.
Den professionella kommenteringen liknar de matchreferat som IBM levererar idag till Masters-tävlingarna i golf och US Open i tennis, det vill säga ett standardiserat matchreferat. Ett exempel från matchen var: “Spelare 1 vann matchen med 11-2, gjorde två serveess, använde sin backhand 13 gånger och sin forehand 26 gånger.”
Konstruktiv kommentering liknar mer en matchcoach som ger spelarna tips på vad vi kan förbättra, exempelvis om Watson ser att man behöver jobba med sin backhand, eller om man behöver bli mer offensiv.
Ett exempel från matchen var: “Spelare 2: Din beslutsamhet var beundransvärd men slutresultatet indikerar att det finns utrymme för förbättring. Din genomsnittliga boll- och svinghastighet var lägre än din motståndares vilket tyder på att du skulle behöva öka kraften i i dina slag. För att bli bättre: träna upp dina slag, lägg mer tid på styrketräning och försök utveckla ditt defensiva spel.”
Därtill finns den dramatiska kommenteringen, som är mer som en krönika där Watson försöker skapa en story av matchen. Ett exempel från matchen var: “Spelare 1 slog bollen i hastigheter på upp till 14 kilometer i timmen och hade en sving som var dubbelt så snabb som spelare 2. Så det är inte konstigt att spelare 1 vann matchen. Slutresultatet 11-2 tyder på en klasskillnad mellan de två spelarna, och det verkar som att spelare 2 behöver mer träning.”
Affärskoppling med tekniken
Enligt Urban Roth, chef på IBM Innovation Studio i Stockholm, finns en tydlig affärskoppling med tekniken. De flesta företag har tillgång till en massa datapunkter där de kan fånga upp saker från sina affärssystem och presentera dem via exempelvis en dashboard.
– Det vi gör i andra steget är att vi tar datapunkter och ger dem en kontext med hjälp av stora språkmodeller och generativ AI – i vårt fall WatsonX. Vi skickar in datapunkterna, och ber AI:n kontextualisera och presentera dem, vilket kan vara till hjälp för exempelvis ledningsgrupper som får konstruktiv information som de kan agera på.
Anna Johansson, Sverigechef för IBM Consulting och Urban Roth, chef på IBM Innovation Studio. Foto: Voister.
Det är också en styrka att insikterna kan presenteras på tre olika sätt, i form av ett referat, som en konstruktiv coach eller i krönikeform, och på det sättet ge nya typer av insikter eller en story, menar Urban Roth.
– Alla i ens arbetsstyrka vill ju inte nödvändigtvis ha samma typ av tonalitet, och det behöver de inte heller. I slutändan är ju målet att bli mer produktiv, och där kan vi på IBM hjälpa till på ett individualiserat sätt.
AI inom tennis, golf och fotboll
Och pingis är – som tidigare nämnt – inte den enda sporten där IBM ser att AI har en plats, utan samma teknologi används för att förhöja den digitala upplevelsen av diverse sportevenemang. Exempelvis har de tagit fram en app för Wimbledon och US Open som konverterar en enorm mängd data till insikter om spelare och kommande matcher. WatsonX förhöjer också tv-upplevelsen av tävlingarna genom att sätta alla matchens servar, slag och poäng i ett sammanhang.
Därutöver använder fotbollslaget Sevilla FC Watson för att scouta talanger, och förmodligen är vi än så länge bara i början av utvecklingen.
– Alla industrier transformeras – idrotten är inget undantag, säger Anna Johansson, Sverigechef för IBM Consulting.
Läs mer om ämnet: