FTC: Sociala medier utför omfattande övervakning av användare
Foto: Adobe stock
Sociala medie-företag och streamingtjänster ägnar sig åt omfattande övervakning av sina användare för att tjäna pengar på deras personliga information. Övervakningen påverkar såväl unga som vuxna. Det skriver USA:s Federal Trade Commission i en ny rapport.
FTC – USA:s motsvarighet till Konkurrensverket och Konsumentverket – har publicerat resultatet av en fyraårig studie om sociala medie-företag och streamingtjänster. I studien skriver man att företagen genomför omfattande övervakning av användare för att tjäna pengar på deras personliga information, enligt Engadget.
Behåller data på obestämd tid
Övervakningen påverkar såväl unga som vuxna, och många företag samlar in och behåller stora mängder data på obestämd tid. Därutöver ägnar sig företagen åt “omfattande datadelning med otillräckliga säkerhetsåtgärder”, enligt FTC.
FTC har också upptäckt att vissa företag inte raderade all användardata efter att den berörda användaren efterfrågat det. Dessutom har användare (och icke-användare) små eller inga möjligheter alls att exkludera sig själva från att deras data nyttjas av automatiserade system såsom algoritmer, dataanalys och AI.
I rapporten pekar FTC även på ett bristande skydd för barn och unga, vilket kan påverka deras psykiska hälsa negativt.
Vill se mer lagstiftning
FTC rekommenderar nu ny lagstiftning för att begränsa övervakningen, och man vill se att sociala medie-företag och streamingtjänster begränsar sin datainsamling och datadelning med tredjepartsaktörer. Man rekommenderar också företagen att radera all användardata när detta efterfrågas av användaren, eller när datan inte behövs längre. Dessutom ber FTC företagen att sluta använda påträngande spårningstekniker för annonser, såsom pixlar.
Företagen som inkluderades i studien var X, Tiktok, Reddit, Discord, Twitch, Youtube, Instagram och flera andra.
Läs mer om ämnet: