Drönare tar över underhållet av Sveriges järnvägar
Foto: Adobe stock
Nu ska drönarteknik underhålla järnvägarna i Sverige utan att spåren behöver stängas ned och därmed drabba resenärer och godstrafik. Den nya metoden innebär bland annat färre störningar i restrafiken och mer detaljerad information om spårens skick.
Det är NRC Group och Trafikverket som samarbetar i denna nya metod att effektivisera underhållsarbetet med våra svenska järnvägar. Den nya metoden innebär att drönare flyger över spåret och samlar in data med hjälp av LiDAR-teknologi. Datan bearbetas sedan och kan resultera i detaljerade bilder och information om exempelvis kontaktledning, ballast, vegetation och andra objekt runt anläggningen.
– Genom att använda drönare för inspektion och besiktning av spåren kan vi nu utföra vårt arbete utan att störa tågtrafiken. Det innebär färre avstängningar och mindre störningar för resenärerna, samtidigt som vi får en mer detaljerad och exakt bild av spårens skick, säger Erik Hellberg Verksamhetschef på NRC Group Sverige, i ett pressmeddelande.
Fördelarna är många
Den nya tekniken bidrar till många vinster både i tid, pengar, arbetsmiljö och samhällsnytta. NRC lyfter flera faktorer som bidrar till förbättring och effektivisering: inspektioner som kan göras när som helst utan att behöva störa tågtrafiken, andra vyer och insikter som inte är möjliga med traditionella metoder, flygbilder som gör att underhållsarbetet kan planeras mer effektivt, snabbare och ge mer exakt identifiering av problem, och möjligheten att inspektera en anläggning i 3D- eller 2D-miljö på distans.
- Detta leder till snabbare och mer kostnadseffektiva åtgärder, vilket gynnar hela samhället, säger Erik Hellberg Verksamhetschef på NRC Group Sverige.
Läs mer om ämnet: